Goed leidinggeven? Jan Bond over de invloed van NLP op leiderschap
Welke inzichten uit de NLP dragen bij aan goed leidinggeven? Jan Bond heeft meer dan 17 jaar ervaring als hoofd financiën en directielid bij een grote bouwgroep. Dagelijks houdt hij zich bezig met besturen en geeft hij leiding aan diverse afdelingen. In dit artikel vertelt Jan hoe NLP invloed heeft op leiderschap. Hij volgende in 2021 zelf de NLP Basis Practitioner, en heeft daar mooie inzichten aan over gehouden. Wil jij weten hoe NLP bijdraagt aan goed leidinggeven? Dan is dit artikel voor jou!
Het belang van evalueren en goede communicatie
“Dagelijks heb ik contact met teamleiders en hoofden van diverse afdelingen. Om goed leiding te geven evalueer ik regelmatig, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Vragen als “Wat kan ik beter doen?” en “Waarom gebeuren bepaalde dingen?” daagden mij uit om veel te lezen over management. Daarin kwam als conclusie naar voren dat goede communicatie het allerbelangrijkste is binnen leidinggeven.” – Aldus Jan
Jan probeerde de dingen die hij had gelezen toe te passen. Maar in de praktijk bleek dat nog niet zo makkelijk, vertelt hij. Tot NLP op zijn pad kwam. “Op een gegeven moment las ik over NLP, wat mij direct aansprak. Het is praktisch en heeft veel met communicatie te maken. Ik besloot om de NLP Basis Practitioner te volgen, met het doel patronen echt te doorbreken en bewuster te worden van bepaalde zaken op het gebied van communicatie.”
Als iets mis gaat heeft dit vaak met communicatie te maken. Een klein ding in communicatie kan al grote gevolgen hebben.
Bewustwording dankzij NLP
Jan volgde de intensieve opleiding, van negen dagen achter elkaar. Dit heeft hij als – zoals de naam het al zegt – vrij intens, maar heel leerzaam ervaren. Jan: “De bewustwording tijdens de NLP Basis practitioner was heel mooi. Ik ontdekte hoe ik overkom en wat de gevolgen daarvan zijn. Ik kan bijvoorbeeld vrij direct zijn in mijn communicatie. Daar was ik me vaak wel van bewust, maar het is moeilijk in te schatten welke impact dat heeft op de ander. Door tijdens een oefening in andere posities te staan, kreeg ik inzichten in wat dit met een ander doet.”
De kaart is niet het gebied
En ander belangrijk inzicht dat Jan dankzij NLP heeft gekregen is de vooronderstelling “De kaart is niet het gebied’. Daarmee wordt bedoeld dat iedereen zijn eigen ‘kaart’ van de werkelijkheid heeft. Onze waarneming is geen directe weergave van de werkelijkheid. We filteren een hoop informatie weg, vervormen en generaliseren het. Hierdoor ervaart iedereen de wereld vanuit zijn eigen werkelijkheid. Als je hier niet bewust van bent, kan dit leiden tot miscommunicatie.
Jan legt uit hoe dit inzicht invloed heeft gehad op goed leidinggeven in de praktijk: “In een vergadering houd ik er meer rekening mee dat iedereen een eigen kaart van de werkelijkheid heeft. Ik vat nu bijvoorbeeld samen wat iemand vertelt, om te kijken of ik de ander écht goed begrijp. En vice versa; kan de ander samenvatten wat ik bedoel en snapt de ander wat ik wil bereiken? Door de communicatie meer op elkaar af te stemmen, zet je de klokken gelijk. Je weet dan dat je over hetzelfde doel aan het praten bent, en kunt concrete acties uitzetten.”
Als leidinggevende heb ik vooral de NLP inzichten op het gebied van communicatie als waardevol ervaren.
Communicatievoorkeuren
Als leidinggevende is het ook heel waardevol om te realiseren dat iedereen in het team anders is. Volgens Jan heb heb je daar als leidinggevende goed rekening mee te houden, leerde hij tijdens NLP. “Iedereen heeft een eigen ‘communicatie voorkeurssysteem’ om informatie op te nemen en te delen. De ene collega moet je daarom anders benaderen dan de andere collega. Als je daar rekening mee leert houden, krijg je beter contact en wordt je relatie beter. Dit leidt er ook toe dat je elkaar beter begrijpt, weerstand vermindert en je dingen beter gedaan krijgt.”
Ik denk nu goed na hoe ik een ander maximaal kan bereiken.
Goed leidinggeven: luisteren en waarnemen
Jan vertelt dat hij tijdens de NLP Practitioner ook leerde om echt waar te nemen en te luisteren naar wat er gebeurt tussen de regels door. “We oefenden om lichaamstaal te observeren, en oog te krijgen voor bepaalde woorden en nuances. Een zeer belangrijk aspect voor een leidinggevende, omdat het inzicht geeft hoe iemand er echt in zit. Het overgrote deel van communicatie is namelijk non-verbaal. Iemand kan ja zeggen, maar nee bedoelen. Dan moet je doorvragen en beter je best doen als leidinggevende om meer draagvlak te krijgen.” Aldus Jan.
Jan vervolgt; “Als leidinggevende denk je vaak direct in oplossingen. Je bent druk en dan ben je snel geneigd te zeggen “we gaan het zus en zo doen en door”. Dat werkt niet altijd. Want wellicht wil je wel hetzelfde, maar komt dat niet altijd zo over. Dat kan leiden tot onvrede. Het werkt beter om bewust samen tot een oplossing of doel te komen dat voor beiden partijen werkt. In de NLP Practitioner leerde ik hoe je dat makkelijk doet, namelijk door te ‘upchunken’. En ook hoe je vanuit dit hogere doel kleine concrete acties kan uitzetten door te ‘downchunken’. Ook dit draagt bij aan meer begrip voor elkaar.
Omgaan met weerstand en miscommunicatie
Mocht er toch weerstand ontstaan, dan blijft Jan tegenwoordig rustig, en vraagt hij goed door zodat hij een ander beter kan begrijpen. Jan: “Het kan bij miscommunicatie ook zijn dat ik dingen niet goed heb uitgelegd. Tijdens de NLP practitioner kreeg ik namelijk het inzicht dat ik niet altijd in detail communiceer, maar iets heel globaal beschrijf. Dat is niet altijd handig. Als je iets wilt van iemand in de lijn, moet je soms precies in detail kunnen zeggen wat je wil en wat de ander moet doen. Dan snapt de ander beter wat je bedoelt, en is de kans op miscommunicatie een stuk kleiner.”
Wil jij net als Jan ook goed leidinggeven en je communicatievaardigheden verbeteren? Dan is de NLP Basis Practitioner wat voor jou. Download hier de gratis brochure.