Disney Strategie – Verbeter je Vaardigheden als Coach!
Als coach wil je je natuurlijk blijven ontwikkelen. Groei is belangrijk voor je. Misschien heb je de NLP-practitioner al gevolgd. Dan ken je hem al: de Disney Strategie! Wist je dat je deze techniek ook kunt gebruiken om je eigen doelen te bereiken als coach? Misschien wil je een volle coachingspraktijk of een specifieke vaardigheid perfectioneren. Het kan met de Disney Strategie!
Walt Disney & zijn drie kamers
De Disney Strategie is gebaseerd op niemand anders dan Walt Disney. Dankzij zijn uitzonderlijke creatieve vaardigheden heeft hij een gigantisch tekenfilmimperium weten op te zetten. Zijn manier van denken was opvallend en uitzonderlijk. Hij stond erop dat zijn medewerkers meegingen in zijn wijze van denken om zo als een team creatieve prestaties neer te zetten. Wat deed hij? Hij ging van kamer naar kamer.
Er waren in totaal drie kamers:
- Kamer 1: Dit was de plaats waar dromen werden gedroomd. Hier kwamen ideeën tot stand en werden ze geuit. Geen beperkingen, geen grenzen! Elk idee, hoe gek of onhaalbaar ook, werd hier in alle vrijheid ontwikkeld.
- Kamer 2: Hier werden de dromen van kamer 1 gecoördineerd met behulp van een storyboard.
- Kamer 3: Ook wel de ‘zweethut’ genoemd. Dit is een kleine kamer onder een trap, waarin het hele team bijeen kwam om het project kritisch te beschouwen.
Vervolgens keerde het idee terug in kamer 1, zodat het werk kon worden voortgezet. Als het idee kamer 3 niet had overleefd, dan stopte het proces daar. Werd er in kamer 3 een akkoord bereikt? Dan kon de productie beginnen!
Word een betere coach met de Disney Strategie
Wat kunnen wij als coaches nou met deze methode? Zie deze drie kamers als drie ‘delen’ die in jezelf zitten: een Dromer, een Realist en een Criticus! Deze drie personages zitten allemaal in ons. Het is een kwestie van de juiste vragen stellen om elk deel wakker te maken. We kunnen deze personages vragen stellen en antwoorden verkrijgen – om zo met de juiste mindset en het juiste plan de doelen en dromen te bereiken.
Bijvoorbeeld, je hebt een coachingspraktijk. Of je wilt je kwaliteiten als coach perfectioneren. Wat doe je dan? Je reflecteert en gaat, net als Walt Disney, van kamer naar kamer om zo te kijken hoe je creatieve oplossingen verzint voor de kritische vraagstukken!
Disney Strategie: volg deze stappen
De drie fasen vereisen afzonderlijke benaderingen. Het is fijn om een pen en papier klaar te leggen. Deze techniek duurt ongeveer 20 tot 30 minuten.
Stap 1. Bepaal een doel dat je wilt bereiken.
Stap 2. De Dromer
Ga terug naar een situatie of periode in je leven waarin je heel creatief was, allerlei ideeën had of onbeperkt droomde of fantaseerde, bijvoorbeeld over je toekomst of een bepaald project of plan. Voel je lijf deze Dromer, en beleef de situatie opnieuw. Wat zag je op dat moment? Wat voelde je? Welke geluiden hoorde je?
Houd dit gevoel in je lijf vast. Ga nu denkbeeldig terug naar het doel dat jij graag wilt bereiken en zie jezelf in een geweldige film terwijl je je doel aan het bereiken bent. En onthoud: in films kan alles, dus er zijn geen belemmeringen.
- Wat zijn de vruchten?
- Wie wil ik zijn?
- Hoe weet ik dat ik de vruchten in handen heb?
- Welke elementen wil ik verder onderzoeken?
- Waar wil ik in de toekomst zijn?
Stap 3. De Realist
Stap nu in de Realist in jou. Neem het gedroomde van zojuist mee in deze stap en zie het geheel als een (teken)film. Beoordeel de logische opeenvolging van verschillende gebeurtenissen.
- Hoe zal het idee specifiek worden uitgevoerd?
- Wie zijn er allemaal bij betrokken?
- Wanneer zal elke fase worden uitgevoerd?
Stap 4. De Criticus
Wees nu de Criticus. Ga na wat er nog ontbreekt, wat er nog nodig is.
- Welke elementen lijken uit balans?
- Welke onderdelen zijn (nog) niet genoeg ontwikkeld?
- Wat is (on)mogelijk binnen het gestelde tijdskader?
Stap 5. Creatieve oplossingen
Wanneer er voldoende informatie is verkregen en het helder is welke vraagstukken meegenomen kunnen worden naar de Dromer te gaan (of het creatieve, oplossingsgerichte gedeelte in jou). Welke creatieve oplossingen zijn er voor de vragen van de Criticus?
Stap 6. Herhaal!
Herhaal deze stappen net zolang tot er congruentie tussen de drie posities optreedt, en er creatieve oplossingen zijn gevonden voor de vragen van de Criticus.
Wil jij leren om meer uit je coachingspraktijk, je leven of je baan te halen? In de NLP Basis Practitioner leer jij in groepsverband over succes, communicatie, liefde en zo veel meer. Is dat wat voor jou? Klik hier voor de brochure.