Effectief communiceren
Met name in de NLP Basis Practitioner en de NLP Master Practitioner leer je de basis van hoe je effectief communiceert en een boodschap overbrengt, zowel op zakelijk als op privé-gebied. Dat voorkomt misverstanden in gesprekken en verbetert de verbinding. Ook overtuigingskracht, nieuwsgierigheid en respect horen bij de houding van NLP.
Leerpunten in onze NLP-opleidingen:
- Je komt sneller tot de kern in gesprekken
- Je communiceert je ervaringen en visie helder
- Je begrijpt de onderliggende behoeftes en intenties in gesprekken
- Je weet metaforen in te zetten om jouw boodschap krachtig over te brengen
- Je brengt op effectieve wijze diepgang in een gesprek, waar en wanneer jij dat wil
- Je zet non-verbale tools in om meer verbinding te brengen in communicatie
- Je bent je bewust van het wereldmodel van anderen en sluit hierop aan
- Je gebruikt taalpatronen om gewenste positieve resultaten te behalen
- Je voorkomt vervormingen tijdens het gesprek
‘Wijzen spreken omdat ze iets te zeggen hebben. Dwazen spreken omdat ze iets moeten zeggen.’ – Plato
4 Voorbeelden van Effectief Communiceren in NLP
1. Rapport
Een van de belangrijkste voorwaarden voor effectief communiceren is rapport. Rapport wordt ook wel omschreven als dat magische gevoel dat je kunt ervaren van de ene persoon naar de andere. Met rapport krijgen we rechtstreeks toegang tot het onderbewuste van anderen. Rapport is geen techniek of methode, het is veel meer een bepaalde houding. Naarmate de boodschapper en de ontvanger meer met respect en met wederzijdse ontvankelijkheid betrokken zijn in deze cirkel, zal de communicatie beter verlopen! Rapport is dus een proces van ontvankelijk zijn voor elkaar. (Dat betekent overigens niet noodzakelijkerwijs dat men het met elkaar eens is).
Een houding van rapport wordt gekenmerkt door:
- Aandacht hebben voor de ander zoals hij is;
- Respect hebben voor het wereldmodel van de ander;
- Afstemmen (volgen) op de ander voordat je gaat leiden.
Rapport is een natuurlijk verschijnsel! Iemand voelt zich gevolge wijs veilig bij jou. Als jij met je partner, een goede vriend of je broer/zus aan het praten bent, heb je – als het goed is – direct een goed rapport. Toch is het zinvol om bewust een goed rapport op te bouwen, zodat het contact direct goed verloopt (met name bij mensen die je nog niet kent). Rapport opbouwen is een belangrijke vaardigheid waarmee je snel op één lijn kunt zitten met de ander; op dezelfde ‘golflengte’!
Meer weten? Je leert het in de NLP Basis Practitioner.
2. Communicatie is respons
Communicatie krijgt betekenis door de respons van de ander. Het effect, de respons van communicatie, bepaalt of het goede communicatie is. Dit uitgangspunt veronderstelt dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen communicatie en tevens voor de respons. Het is aan de zender om zijn boodschap zodanig inhoud en vorm te geven dat hij de gewenste respons bereikt!
Om een bepaald resultaat te behalen, moeten verschillende mensen dus op verschillende wijze aangesproken worden. Bij de een kan een verzoek tot het gewenste resultaat leiden, terwijl dat verzoek bij een ander, of bij diezelfde persoon in een andere situatie, een ander effect heeft. De communicatie moet worden afgestemd op de ontvanger in diens context.
3. Ieder mens gebruikt zijn eigen filters bij het ontvangen en verwerken van informatie
Communicatie is een proces waarin een boodschap wordt verzonden, de ander de boodschap innerlijk verwerkt en op basis daarvan weer een reactie geeft. De ander verwerkt die boodschap door hun filters.
Denk bijvoorbeeld eens aan het woord ‘hond’. Verbeeld nu op mentale wijze een hond. Hoe ziet deze hond eruit? Is hij zwart, wit, bruin, een andere kleur of een mix? Welk hondenras heb jij in gedachte?
Je kunt je voorstellen dat verschillende mensen het woord ‘hond’ op verschillende manieren filteren. Niet iedereen heeft dezelfde interne representatie van ‘hond’. We maken dus zelf een interne voorstelling van de woorden die gezegd worden. De informatie die mensen ontvangen, is dus gefilterd.
Bovendien is informatie gekleurd door je herinneringen, overtuigingen, waarden, ervaringen en beslissingen die je in het verleden hebt gemaakt. Ook je sociale en culturele achtergrond kleuren mee. Hoe een boodschap dus binnenkomt, is afgestemd op iemand filters.
Door je bewust te zijn van deze filters bij anderen, kun je elkaar meer begrijpen. Zoals je eerder las: ‘communicatie is respons’; je neemt verantwoordelijkheid voor je communicatie en indien je nog niet goed wordt begrepen, pas je je woorden aan naargelang de filters van de ander. Of stel je vragen om te checken of iets goed is ontvangen.
4. Backtracking: heb ik goed gehoord wat je zei?
Backtracking is het herhalen of samenvatten van iemands bewoordingen in je eigen woorden. Op die manier bouw je rapport op met je gesprekspartner, maar kun je ook checken of je het verhaal van de ander goed hebt begrepen. Net als de prioriteiten. Effectieve organisaties en succesvolle therapeuten gebruiken backtracken vooral veel.
Bij backtracking maak je gebruik van de sleutelwoorden die de ander heeft gebruikt (en soms de daarbij behorende tonaliteit). Luister goed naar wat de ander zegt. Sleutelwoorden zijn woorden die eruit springen, omdat de spreker ze regelmatig gebruikt of omdat de spreker zelf aangeeft dat hij die items belangrijk vindt.
Wil jij weten hoe je een expert wordt in effectief communiceren? Nog meer tools tot je beschikking hebben? En het beste uit je leven halen? Klik hier voor meer informatie over de NLP Basis Practitioner.