Lege coaching praktijk? 5 tips van NLP business coach Selma voor meer klanten
Je bent net begonnen als coach, of al een tijdje bezig. Maar wat je ook probeert; je hebt nog steeds niet het aantal klanten waar je op had gehoopt. Dat wat je hebt gedaan om meer klanten binnen te halen lijkt niet te werken. Wat nu? Want zonder klanten kun je niet coachen. Je bent niet de enige die dit ervaart, want voor jezelf beginnen als coach betekent ook ondernemen. En dat is iets wat je kunt leren. Business coach Selma Aouichaoui geeft je 5 tips waarmee je meer klanten krijgt.
Tip 1. Je ideale klant (herzien)
Selma: “De eerste tip die ik je mee wil geven is om helder in kaart te brengen wie je ideale klant is. Want als jij alles bent voor iedereen, voelt niemand zich aangesproken. Dan komt er ook niemand naar je praktijk. Dit is wat ik wel vaak zie gebeuren. Zeker beginnende coaches schieten met hagel wat hun marketing betreft. Ook nemen ze alle klanten aan om hun praktijk te vullen. Dit werkt op lange termijn averechts voor je business.”
“Wat beter werkt is het kiezen van een specifieke niche die past binnen jouw ‘ideale klant profiel’. Een niche is een klein marktsegment waarin jij je kunt onderscheiden. Je vindt je niche door te vragen: wie is mijn ideale klant? Waar ligt mijn ideale klant van wakker? En welke unieke oplossing kan ik daarvoor bieden? Hoe specifieker je niche is, hoe meer je een expert status kunt claimen. Hierdoor vertrouwen mensen je sneller en zullen ze ook eerder klant bij je worden.”
Alles voor iedereen willen zijn werkt averechts op lange termijn. Want hoe meer mensen je probeert aan te spreken, hoe minder mensen zich echt aangesproken voelen.
“Als je nog geen idee hebt wie je ideale klant is, vraag jezelf dan af welke coachees jou energie geven. Wat zijn de overeenkomsten tussen die coachees? Hoe scherper jij je ideale klant helder hebt, hoe specifieker jij een boodschap kunt delen die past bij de taal van je doelgroep. Hierdoor voelt je ideale klant zich eerder aangesproken door jou als coach. Daarnaast blijf je zelf als coach gemotiveerd en werk je met plezier aan je business. Ook dit trekt meer klanten aan. Want als jij je happy voelt als coach, straal je dat uit naar de buitenwereld.”
Tip 2. Kijk naar je marketingstrategie
“Als zelfstandig coach ben je ook ondernemer. Dit is wat veel mensen vergeten. Als je als zelfstandig coach werkt, moet je leren denken als een ondernemer en werken aan een gedegen strategie. Welke marketingstrategie gebruik je nu om je ideale klanten aan te trekken en je business te promoten? Of heb je überhaupt geen marketingstrategie? In dat laatste geval is het goed om eens tijd te nemen om na te denken over je marketingstrategie. Hierin komt niet alleen de omschrijving van je niche en je ideale klant terug, maar breng je o.a. ook in kaart waar je klanten zich bevinden, hoe je ze gaat benaderen en maak je dit meetbaar.” (Zie tip 5.).
“Heb je al een marketingstrategie, maar werkt het niet? Dan kan het zijn dat je jezelf in de verkeerde hoek profileert. Ben je bijvoorbeeld carrièrecoach, dan is de kans groter dat je je ideale klanten op LinkedIn of via een netwerkborrel ontmoet, dan via Instagram. Weet dus waar je ideale klant zich bevindt, zodat je daar zichtbaar bent.”
Tip 3. Durf zichtbaar te zijn en je boodschap te delen
“Heb je je marketingstrategie helder, dan is de volgende stap om jezelf te laten zien. Als ondernemende coach is het cruciaal om (online) zichtbaar te zijn. Het kan je klantenbestand flink vergroten. Denk aan het delen van stories op Instagram. Het schrijven van krachtige posts waarin je laat zien wie je bent, wat je doet en wat je aanbiedt. Ook hier geldt; gebruik een (social media) strategie. Heeft wat je deelt waarde voor je ideale klant? Inspireert het je potentiële klant om met jou samen te werken? Daarbij adviseer ik altijd om één social media platform te kiezen en daar heel goed in te worden. Ik zie veel coaches diverse platformen gebruiken en overal maar een beetje doen, waardoor ze eigenlijk niks heel goed doen. Dat levert niet de gewenste resultaten op.”
Als jij niet naar buiten durft te treden als coach, dan moet je jezelf afvragen of je wel als zelfstandig coach wilt werken.
“Kijk als je zichtbaar wilt zijn overigens ook naar de offline mogelijkheden. Ook daar liggen kansen om je zichtbaarheid te vergroten. Weet iedereen in je omgeving al wat je doet en wat je aanbiedt? Heb je bijvoorbeeld al je telefoon doorgescrold en je netwerk laten weten wat je nu eigenlijk doet en wat jij ze kunt bieden? Heb jij contact gezocht met de yogaschool in de buurt? Of zijn er andere bedrijven waarmee je kunt samenwerken? Benader ze actief met een mooi plan. Ook dit is een vorm van jezelf zichtbaar maken als coach.”
Tip 4. Bekijk je strategisch product aanbod
“Kijk eens kritisch naar wat je je klanten aanbiedt. Begint jouw coach pakket meteen met een hoge prijs? Mensen zullen niet snel van je kopen als ze je nog niet kennen en je nog geen vertrouwen met ze hebt opgebouwd. In een goede strategie gaat het om eerst veel weggeven, waardoor je later gaat ontvangen. Veel ondernemende coaches willen direct ontvangen, maar je moet ook iets geven om vertrouwen op te bouwen.”
“Begin bijvoorbeeld met het aanbieden van een goedkoop instapproduct en wellicht een gratis product. Denk aan een online masterclass, gratis workshop, of gratis e-book met tips. Hiermee creëer je een contactmoment, en raken je potentiële klanten vertrouwd met jou en je diensten. Die contactmomenten zijn belangrijk, want potentiële klanten moeten je gemiddeld 6 tot 12 keer zien voordat ze iets van je willen kopen.”
Klanten krijgen begint met het opbouwen van een vertrouwensrelatie, waarin je vrijblijvend waarde toevoegt en tegelijkertijd laat zien wie je bent en wat je kunt.
Tip 5. Meten is weten
“Als laatste tip: maak meetbaar wat je doet. Veel ondernemers die ik zie worstelen met het krijgen van klanten, maken niks meetbaar. Dit is een gemiste kans, want als je dingen meetbaar maakt weet je sneller wat wel en niet werkt. Je kunt je energie dan gericht besteden aan de dingen die wel werken.”
“Houd om te beginnen een maand een overzicht bij van wat je doet om klanten binnen te halen. Wat heb je gedaan, hoe vaak heb je dit gedaan, en op welke locatie? Hoeveel sales gesprekken heb je gevoerd? Hoeveel en wat voor social media berichten heb je gedeeld? Wat voor advertenties heb je geplaatst, met welke tekst en waar? Hoeveel klanten heb je door middel van die specifieke acties binnen gehaald? Bekijk aan het eind van de maand wat wel en niet werkte. Alles wat niet werkt moet je eruit gooien, zodat je meer tijd hebt om te focussen wat wel werkt.”
Je acties meetbaar maken geeft inzicht in of de energie die je besteedt wel de juiste resultaten geeft.
“Maak vervolgens ook meetbaar wat je wilt bereiken. Hoeveel klanten wil je per week? Welk salaris wil je verdienen? Je kunt dan precies berekenen wat je moet doen om die targets te halen. Stel je spreekt met tien potentiële klanten via social media, en daar haal je twee klanten uit. Als je target is om zes klanten binnen te halen, weet je dat je gemiddeld dertig gesprekken moet voeren. Je weet dan precies wat je de komende tijd aan acties kunt doen om je doelen te behalen.”
Bonus tip van Selma;
“Kijk niet te veel naar wat andere coaches doen. Ik zie dat veel coaches en therapeuten kijken naar wat anderen doen, en dat gaan na-apen. Hierdoor doet iedereen eigenlijk hetzelfde, en onderscheid je je niet echt. Ga in je eigen kracht en staan. En laat vanuit die kracht zien wie je bent als coach en ondernemer. Pas dan ga je echt meer klanten aantrekken.”
Wil jij ook coach worden en je eigen praktijk opzetten? Dan is de NLP Master Practitioner wat voor jou! Lees er hier meer over.
Foto credits: Antoinet Murier