Effectief feedback geven met het sandwich model; zo doe je dat
Heb jij moeite met feedback geven op je werk of in het dagelijks leven? Ben je bang dat de ander boos zal worden of niks met je feedback zal doen? Met het sandwich model is dat verleden tijd! Dit model is een eenvoudige en effectieve manier van feedback geven, waarbij groei en resultaat centraal staan. Nieuwsgierig hoe ook jij dit model eenvoudig kunt toepassen? Je leest het in dit artikel.
Wat is het sandwich feedback model?
Het sandwich feedback model is een eenvoudige manier om feedbackpunten respectvol en zo aangenaam mogelijk aan een ander over te brengen. Het is een model dat vrijwel overal goed kan worden toegepast en zeer effectief blijkt te zijn. Deze tool helpt om het verschil tussen de huidige en gewenste situatie zonder oordeel aan de ander over te brengen. Door met behulp van het ‘sandwich model’ feedback te geven, voorkom je dat je verwijtend overkomen. Hierdoor is de kans op conflicten of een negatieve reactie van de ander kleiner.
Hoe werkt het model?
Het model wordt ook wel het ‘feedback hamburger model’ genoemd, omdat je de verbeterpunten tussen twee positieve punten (een positieve opening en een positieve afrondende) plaatst. Het is daarmee te vergelijken met het beleggen van een hamburger of sandwich: 2 broodjes met beleg in het midden. Het brood staat voor de positieve punten, het beleg voor de verbeterpunten. Deze verbeterpunten zitten geklemd tussen de 2 broodjes.
Waarom het sandwich feedback model toepassen?
Groei en verandering zijn afhankelijk van iemands stemming. Mensen staan meer open voor tips, raadgeving en terugkoppeling wanneer ze in een neutrale of meer positieve stemming zijn. Het sandwich feedback model zorgt ervoor dat de ontvanger van de feedback in zo’n positieve stemming wordt gebracht. Het effect daarvan is dat de ontvanger ontvankelijker is voor verbeterpunten. Hij of zij zal de feedback dan eerder zien als een helpende en oprechte bijdrage van de feedbackgever.
Het alleen noemen wat niet goed is, is voor ons onderbewuste meestal niet acceptabel. Verbeteringen die tussen twee positieve terugkoppelingen zijn geplaatst, zijn wel acceptabel voor ons onderbewuste. Hierdoor kan de feedback beter landen, waardoor de ontvanger eerder geneigd is de feedback om te zetten in (nieuw) gedrag.
De 3 stappen van het sandwich model
Wil je zelf aan de slag met het feedback model? Gebruik dan de onderstaande 3 stappen. Let daarbij op dat je altijd eerst zorgt voor een sfeer van verbondenheid dat wordt gekenmerkt door onderlinge vertrouwen en acceptatie (rapport). Zonder rapport werkt feedback niet of nauwelijks. Het geven van feedback is het meest effectief als deze binnen 5 minuten gegeven wordt: binnen deze 5 minuten kan ons onderbewuste de feedback namelijk direct opnemen en verwerken.
Stap 1. Geef aan wat je goed vindt
Begin met het vertellen wat je goed vindt. Spreek daarbij in de tegenwoordige tijd, in de ik-vorm en wees zo specifiek mogelijk. “Ik vind dat je …(benoem iets specifieks positiefs wat je waarneemt) goed doet.” Hiermee breng je de ontvanger in een positieve stemming, waardoor hij of zij klaar is om de verbeterpunten te ontvangen.
Stap 2. De verbeterpunten
De tweede stap is het ‘beleggen’ van de sandwich; het communiceren van de verbeterpunten. Begin altijd met wat je hebt waargenomen, waarna je aangeeft wat er volgens jou verbeterd kan worden. “Wat je zou kunnen verbeteren is …” Geef de verbeterpunten aan in de vorm van tips en adviezen. Wees ook hier zo specifiek mogelijk en houd het kort. Dat werkt krachtiger dan lange algemene feedback. Hoe specifieker je bent in het geven van je feedback, hoe meer mogelijkheden de ander krijgt om effectiever te zijn.
Stap 3. Een afsluitende positieve samenvatting
Maak het broodje compleet door af te sluiten met een algemene positieve samenvatting. “Over het algemeen genomen vind ik dat je ….(benoem iets algemeens wat je waarneemt) goed doet… Hierdoor komt de ontvanger weer in een neutrale of positieve stemming. De motivatie om aan de feedback te werken neemt daardoor toe.
Feedback geven gaat om groei en ontwikkeling
Onthoud dat het ‘hamburger model’ altijd uitgaat van wat de ander nodig heeft om zich te ontwikkelen. De intentie van feedback geven is dan ook om het bewustzijn van de ontvanger te vergroten, waardoor de flexibiliteit en het zelfregulerend handelen vergroot wordt. Je geeft feedback om de ander te laten groeien, niet om jezelf een beter gevoel te geven. Deze intentie maakt het verschil tussen kritiek/je eigen mening geven en constructief feedback geven waar de ander echt iets aan heeft!
Wil jij beter leren communiceren met anderen? Dan is de NLP Practitioner wat voor jou! Download hier de gratis informatiebrochure of bekijk de opleiding.