Vergroot effectief jouw assertiviteit op de werkvloer
Tegenwoordig krijgen we meer dan genoeg kansen om ons passief-agressief te gedragen. Passieve agressiviteit is simpelweg een hele makkelijke, snelle (maar niet zo effectieve) manier om van onze boze gevoelens af te komen – je zou het verbloemde vijandigheid kunnen noemen. We gebruiken sarcasme, sabotage- en vermijdend gedrag om om te gaan met (en af te reageren) wat we ervaren.
Dit gebeurt al helemaal snel op de werkvloer. Bijvoorbeeld wanneer je collega je mailt met de vraag: “Kun jij alsjeblieft nog even deze taak snel voor mij doen, want dan kan ik eerder naar huis omdat ik vanavond een etentje heb?”.
Waarop jij terugstuurt: “Tuurlijk, ik heb nog 3000 andere taken te doen, maar als ik die allemaal afraffel kan ik jouw taak ook vast nog wel af krijgen hoor, heel veel plezier vanavond met je etentje..”
Je voelt je op dat moment waarschijnlijk opgelaten en schuldig als je ‘nee’ zou zeggen, omdat je dan ‘verantwoordelijk’ bent voor het feit dat je collega anders misschien te laat komt bij dat ‘gezellige etentje’. Maar eigenlijk wil je het niet en wil je het liefst nee zeggen. Daarentegen wil je ook heel graag laten merken dat je het er echt niet mee eens bent, dus knal je er voordat je er erg in hebt, een passief agressieve kreet uit.
Dit passief-agressieve gedrag kan leiden tot een ongemakkelijke, misschien zelfs vijandige sfeer tussen jou en je collega’s.
Waarom doen we dit zo vaak op het werk?
Uit een recente studie blijkt dat voor veel mensen de werkvloer de perfecte plek is om hun negatieve emoties, middels passief-agressief gedrag, te uiten. Mensen kiezen ervoor om zich passief-agressief te gedragen op het werk, omdat ze:
- op het werk niet de ruimte ervaren om hun emoties op een ‘normale’ manier te uiten: vaak is ‘hard werken, niet zeuren’ de norm onder professionals.
- veel elektronische manieren van communicatie gebruiken onder collega’s, wat het makkelijker maakt om ‘onaardige’ of sarcastische opmerkingen te maken – je hoeft de ander toch niet aan te kijken! Als er geen face-to-face-contact is, is er ook minder empathie.
- weinig accountability ervaren; omdat veel teams groot zijn en taken over meerdere mensen verdeeld zijn, ben je als team verantwoordelijk en zal je dus ook vaak niet als individu worden ‘gestraft’.
Voorbeelden van passief-agressief gedrag op de werkvloer kunnen zijn:
- Verantwoordelijkheden vermijden
- Minder doen dan van je gevraagd wordt
- Deadlines missen
- Ervoor kiezen om belangrijke informatie niet te delen
- Briefjes, berichten of e-mail gebruiken om face-to-face communicatie te vermijden
- Briefjes, berichten of e-mails van anderen negeren
- Klagen over de werkomgeving, regels of collega’s
- Te laat komen of te lang met pauze gaan
Waarschijnlijk herken je je (of heb je je ooit wel eens herkend) in een van de bovenstaande gedragingen. Geen zorgen – wij allemaal – maar laat NLP nu de perfecte manier zijn om dit soort gedragspatronen te doorbreken!
Bij NLP kijk je naar wat er achter je (passief-agressieve) gedrag zit. Wat zorgt ervoor dat je het zo lastig vindt om nee te zeggen, of dat je je op deze manier uit? Welke waarden zorgen er bij jou voor dat je minder assertief bent dan je zou willen? En hoe kun je ervoor zorgen dat je je eigen grenzen bewaakt, maar wel op een assertieve manier?
Door assertiever op je werk te zijn, zul je ook meer respect krijgen van anderen, en dat zal de werksfeer positief veranderen. Zodra je erachter komt wat jouw onderliggende waarden en patronen zijn, zul je je eigen gedrag veel beter begrijpen. Door oefeningen als bijvoorbeeld de Visual Swish of de Visual Squash kun je jouw passief-agressieve gedragspatronen doorbreken, en vervangen met gedrag dat je wél wilt vertonen.
Je kunt je eigen ideale collega worden, met behulp van NLP!
Hoe ga jij om met je emoties op het werk?