In 5 Stappen naar Jouw Zakelijke Doelen als Ondernemer
Doelen stellen. Het lijkt zo makkelijk, maar toch komt het geregeld voor dat we onze doelen – ondanks dat we het graag willen niet weten te bereiken. Een gebrek aan helderheid en bewustwording komt daar vaak bij kijken. Wil je meer weten over hoe jij je (persoonlijke en) zakelijke doelen dit keer wel zult behalen? Dit artikel helpt je.
Het belang van zakelijke doelen stellen
Het onbewuste is voortdurend bezig om ongelooflijk veel informatie te verwerken. Zo veel informatie die wij voortdurend generaliseren, vervormen en weglaten. Het onbewuste kan – maar dat hoeft niet – er zijn eigen doelen op na houden, ongeacht de doelen die jij bewust voor jezelf hebt bepaald. Hierop heb je pas invloed wanneer je eigen bewustwording groeit.
Als het onbewuste een doel heeft waarop het zich richt, dan zal dit gevolgen hebben voor de informatie die het bereikt. Een meteen duidelijk omschreven doel voor ogen beweegt je onbewuste – of je dit nu wilt of niet – zich richting zijn eigen doel. Heeft jouw onbewuste geen doel voor ogen? Dan wordt die energie verspild en ben je als een stuurloos bootje op een oceaan.
Incongruentie tussen je bewuste en onbewuste
Vaak ontstaat er incongruentie tussen wat je bewust als doel stelt en de richting die je onbewust opgaat. Een veelvoorkomende reden daarvoor is dat je bewuste doelen niet in lijn zijn met je overtuigingen, waarden en/of identiteit. Je onbewuste weet intuïtief wat voor jou belangrijk is, waar jij in gelooft en stemt daarop af. Als jouw expliciet geformuleerde doelen niet overeenkomen met je overtuigingen, dan zul je moeite hebben met het realiseren van deze doelen.
Bijvoorbeeld, je expliciet geformuleerde doel is om twintig duizend euro per maand netto te verdienen – maar dat heb jij en niemand in je omgeving ooit behaald. Je ouders zijn van middenklasse en ontzettend harde werkers, maar verdienden nooit meer dan vijfduizend euro in de maand. Het kan zomaar zijn dat je identiteit en/of overtuigingen op zo’n moment nog niet in lijn zijn met je doelen. Overtuigingen die soms in je hoofd spoken, zijn de moordenaar van je dromen: ’Van een dubbeltje maak je geen kwartje’, ’Ik heb niet de hulpmiddelen’, ’Waarschijnlijk zullen mijn ouders/vrienden er negatief zijn’ of ‘Ben ik dit wel waard?’.
De spiegel van je onbewuste
Je onbewuste probeert te alle tijde de uiterlijke wereld een spiegel te laten zijn van je innerlijke wereld. Met andere woorden, als jij in de kern niet gelooft dat je het waard bent, dan stuurt je onbewuste je brein aan om bewijs te vinden van deze overtuigingen. En je brein is zó goed in het verzamelen van bewijs, zelfs als het niet waar is of was, dat het dat de realiteit maakt.
Je kunt jezelf dan voorstellen hoe belangrijk het is om je zakelijke doelen te stellen in verbinding met jezelf, zodat je deze incongruenties kunt opmerken en je doelen kunt aanpassen. Daar is wat innerlijk werk voor nodig: hoe meer jouw bewustwording groeit, hoe meer jij overtuigingen aan de kant gooit die jou niet meer dienen. En hoe dichter jij bij die grote (zakelijke) doelen komt!
Zakelijke doelen stellen in 5 stappen
Met NLP leer je hoe je invloed krijgt op onbewuste breinprocessen door middel van taal en communicatie. Doelen stellen is een manier om je onbewuste bewust te maken en die twee te verenigen. Meer weten? Klik hier voor de NLP Practitioner.
Neem de tijd om de antwoorden op deze onderstaande vragen op te schrijven. Na deze vijf stappen zul je je persoonlijke en zakelijke doelen hebben uitgewerkt en er zicht op hebben. Let’s do this!
Stap 1: Wat wil je?
In deze eerste stap ga je je doelen formuleren in de meest directe en simplistische vorm: wat wil je nou precies op persoonlijk en zakelijk vlak? Het is een simpele vraag met een complex antwoord.
Schrijf alles op wat je wilt. Maak een inventarisatie van je dromen, dingen die je wilt bezitten, doen, zijn en doelen. Houd je pen in beweging. Er zijn geen beperkingen.
Tip: probeer bij het formuleren van je zakelijke doelen vooral te kijken naar waarom je dit graag wilt, dus op missie-niveau in plaats van slechts je gedrag of omgeving. Bijvoorbeeld: ‘ik wil me vrij voelen in mijn financiën, zodat ik meer kan geven aan de wereld’ is een hoger doel dan ’ik wil 10k omzet in de maand’. Die 10k omzet is dan een onderdeel en bijproduct van het hogere doel. Op die manier voel je meer waarvoor je het doet.
Vragen die je hierbij kunnen helpen:
- Wie wil je zijn in plaats van wie je nu bent?
- Wat ontbreekt er in je huidige situatie?
- Hoe wil je verschillend zijn?
- Als je zou weten wat je wilt, wat zou dat zijn? Wat zou je willen veranderen?
Stap 2: Bewijs
Maak je doelen specifiek en meetbaar.
- Hoe weet je dat je doel is bereikt?
- Welke specifieke feedback vertelt je dat je bezig bent om je doel te bereiken?
- Wat zie, hoor en voel je dat jou bewust maakt dat je dichterbij je doel komt en/of je doel hebt bereikt?
- Hoe weet je dat je geen uitdagingen meer hebt?
Stap 3: Context
Maak je doelen nog specifieker en tijdgebonden.
- Waar, wanneer en met wie wil je je doel bereiken?
Stap 4: Ecologie
Deze stap lijkt misschien overbodig, want hoe kun je er nou voordeel bij hebben om je doel niet te bereiken? Toch is deze stap de belangrijkste. Dit is namelijk de stap waarmee je incheckt met jezelf, met je gevoel en je intuïtie.
Met een ecologie-check vraag je eigenlijk: ‘Komt dit doel overeen met mijn overtuigingen, waarden en identiteit?’ Dit is de vraag voor je onbewuste om te checken of jouw bewuste doel congruent is met je onbewuste doel en behoefte. Zo niet, dan is dit de stap waar je gaat kijken wat de mismatch is, en hoe je je doel kunt aanpassen om weer congruent te zijn.
- Hoe zal het resultaat van jouw (zakelijke) doelen jouw leven beïnvloeden ten aanzien van familie, werk, vrienden en gezondheid?
- Wat zijn de voor- en nadelen van het bereiken van het doel?
Stap 5: Het bijkomende resultaat
Nu mag je de toekomst in gaan en dromen over het nieuwe leven dat je zult hebben door het bereiken van je doel! Hier zou je bijvoorbeeld een visionboard kunnen maken om je doel zo visueel en tastbaar mogelijk te maken.
- Wat zal het resultaat zijn?
- Hoe zal het zijn als je je doel zou hebben behaald?
- Wat zal het bereiken van het doel voor jou doen?
- Wat is er op dat moment anders? Welke positieve veranderingen merk je op?
- Maak het zo dringend of aantrekkelijk mogelijk!
Obstakels bij jouw zakelijke doelen
Obstakels komen we af en toe tegen, wanneer we onze (zakelijke) doelen willen behalen. Door een inventarisatie te maken van de eventuele obstakels die op je pad komen, is de kans groter dat jij je (zakelijke) doelen bereikt.
Obstakels zijn de stenen (of kraters) die je kunnen weerhouden van het realiseren van je doel. Elk doel heeft zo zijn obstakels. Sommige van deze obstakels zijn extern: je stelt bijvoorbeeld een doel om een kantoorpand te kopen, maar je lening is afgewezen en je zult dus een andere manier moeten vinden om aan het geld te komen. De meeste obstakels zijn intern, zoals een belemmerende overtuiging of een doel dat botst met je eigen waarden. Door onderstaande vragen te beantwoorden kom je erachter wat je belemmert, maar vooral wat het je oplevert om deze obstakels te hebben en welke behoefte daaronder schuilt.
- Wat houdt je tegen om nu al het doel te hebben? Hoe houd jij jezelf tegen?
- Hoe weet je dat dit een probleem is? (interne staat)
- Wat doe je in plaats van dat wat je wilt doen? (extern gedrag)
- Wat zeg je tegen jezelf dat niet helpt om je (zakelijke) doelen te bereiken?
- Hoe weet je dat dit een probleem is? En wat is de eventuele aanzet/trigger tot dit probleem? Hoe kun je die trigger veranderen of transformeren, zodat het probleem zich niet meer voordoet?
- Hoe haal jij voordeel uit dit probleem of obstakel?
- Welke (negatieve) dingen kunnen er gebeuren als je je doel bereikt?
- Wat zal er gebeuren als jij je doel niet bereikt?
- Wat zal er niet gebeuren als jij je doel bereikt?
Maak een plan!
Om je (zakelijke) doelen te stellen, heb jij een plan nodig. Je zakelijke doelen worden vaak stap voor stap bereikt.
Voorwaarden voor een goede vormgeving van je zakelijke doelen zijn:
- In positieve termen je zakelijke doelen uitdrukken
- Je zakelijke doelen liggen binnen de controle van jou als individu
- Wanneer je zakelijke doelen zintuiglijk waarneembaar zijn en niet vaag
- Al je zakelijke doelen ecologisch gezien passend zijn (ze passen in jouw omgeving)
- Er is altijd meer dan één manier om de zakelijke doelen te bereiken
Een aantal tips bij het maken van jouw plan:
- Verbind altijd een eerste stap aan elk doel dat je formuleert. Wat is de eerste stap die jij zult zetten om dit doel te bereiken? En wanneer?
- Integreer je zakelijke doelen altijd in je dagelijkse leven. Hoe koppel jij je doel aan je dagelijkse gedrag?
- Maak je doel en de weg ernaartoe aantrekkelijk. Hoe kun jij je doel en de weg ernaartoe nog aantrekkelijker maken? Hoe beloon je jezelf als je je (sub)doelen bereikt?
- Zorg voor integratie van verschillende doelen. Wees je ervan bewust dat doelen elkaar onderling beïnvloeden, belemmeren of versterken. Zorg voor onderling versterkende doelen.
- Zorg voor een ondersteunende omgeving. Richt je omgeving (vrienden, mentoren, fysieke leefomgeving, enzovoorts) zodanig in dat je gemotiveerd wordt om je doelen te bereiken.
Wil jij meer kracht en verbinding ervaren met je zakelijke doelen en dromen? Aan de slag gaan met die belemmeringen en blokkades, zodat jij vrijer kunt leven? Dan is de NLP Practitioner wat voor jou. Klik hier voor de brochure.