Zo pas je NLP toe in het onderwijs
We kunnen én willen er niet meer omheen: bewustwording is van vitaal belang. En waar kan dit beter van mens tot mens worden overgebracht als in het onderwijs? Wat zou het prachtig zijn om verbetering te brengen in learning journeys van leerlingen door deze aan te vullen met lessenreeksen zoals ‘positieve zelfspraak’ en ‘conflictoplossing’… Wij bij Het NLP Instituut zijn dan ook trots om te zien dat NLP steeds meer wordt ingezet bij het creëren van een gezonde en succesvolle leeromgeving.
Als leraar, docent, leerlingbegeleider of trainer heb je dagelijks heel veel te maken met gedrag en communicatie. Lesgeven of ‘doceren’ ging vroeger vooral over informatie overbrengen. Nu is de rol van de docent meer verschoven richting begeleiden door middel van competentiegericht leren en het bieden van passend onderwijs en persoonlijke aandacht.
NLP in het onderwijs
NLP in het onderwijs geeft hulpmiddelen op vragen als:
- Hoe kan ik de leerlingen bereiken, succeservaringen laten beleven en laten ervaren wat ze echt waard zijn?
- Hoe ga ik om met de hoge werkdruk en hoe kan ik me goed richten op wat ik wil?
- Hoe bewust ben ik van mijn van eigen communicatie en het effect ervan op anderen?
- Hoe effectief verloopt mijn communicatie met ouders en met andere docenten?
- Hoe kan ik goed inspelen op verschillend gedrag?
NLP voor bewustwording in taal
De taalkunde die we op school krijgen gaat voornamelijk over het begrijpen en het in de basis beheersen van ‘natuurlijke talen’. Bij NLP zijn we ook bezig met taal: we gaan op zoek naar het linguïstische aspect van ons gedrag: non-verbaal en verbaal. Om zo de bewustwording te vergroten van onze taalpatronen: hoe we taal gebruiken en spreken, en wat maakt dat we vervormen en weglaten. Door leerlingen bewust te maken van de patronen die zij (on)bewust inzetten en de impact daarvan, kunnen we hen helpen effectiever te communiceren en relaties op te bouwen.
NLP helpt bij beter lesgeven
Niet alleen leerlingen hebben baat bij de tools en technieken van NLP, maar juist de docenten kunnen er veel kracht uit halen: door gericht te trainen om hun communicatiestijl beter te kunnen afstemmen op de leerling, zal er een betere connectie ontstaan. En zo leren leerlingen om effectiever te communiceren met hun medeleerlingen en docenten. Deze wisselwerking leidt tot een positieve leeromgeving. Thus, the future of education will be bright.
NLP-basishouding binnen communicatie: rapport
Het creëren van rapport betekent het maken van optimaal contact. Dit houdt ook in dat je goed contact maakt met leerlingen waarbij dit normaal gesproken niet zo makkelijk gaat. Met rapport vermijd je confrontaties, waardoor lesgeven leuker en succesvoller wordt. Daarnaast helpt rapport ook in contacten met collega’s, ouders, directie, etc.
Rapport vormt het uitgangspunt om leerlingen aan te zetten tot leren en hun gedrag positief te beïnvloeden. Pas als je rapport hebt opgebouwd kun je feedback geven (informatie geven en ontvangen). Rapport bouwen we op door zowel non-verbaal als verbaal onze communicatie af te stemmen op de ander. In de NLP Practitioner-training leer je verschillende manieren om rapport op te bouwen.
Met NLP focussen op het eigen systeem
In het onderwijs ligt veel focus op samenwerking en externe informatie ons eigen maken. Waar we ons met z’n allen gelukkig steeds meer bewust van zijn is dat er intern ook zo veel waardevolle informatie ligt opgeslagen. Bij NLP gaan we op verkenning om ons eigen systeem zo goed mogelijk te begrijpen. Ieder individu heeft namelijk zijn eigen manier van denken, voelen en reageren. Door NLP in het onderwijs kunnen leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedachte- en gedragspatronen. Dit helpt hen niet alleen bij het begrijpen van zichzelf, maar ook bij het begrijpen van anderen.
Meta en Milton (uit de NLP) toepassen in onderwijs
Zoals we al eerder lazen word je met NLP bewuster van taalgebruik. Alleen al door bewust te worden van taalpatronen krijg je meer inzicht in wat anderen echt willen zeggen, welk effect jouw woorden hebben en hoe je iemand effectief kunt aanspreken en motiveren:
Het Metamodel
Wat mensen met woorden uitdrukken, is maar een fractie van wat ze denken, weten, voelen en ervaren. We generaliseren, vervormen en laten informatie weg. Het Metamodel is een verzameling taalpatronen in NLP die je helpt om de weglatingen, vertekeningen en generalisaties te doorgronden. Door specifieke vragen te stellen krijg je de mogelijkheid om de communicatie zuiverder te maken, waardoor misverstanden en verkeerde interpretaties minder vaak zullen voorkomen.
Het Miltonmodel
Het Miltonmodel, vernoemd naar Milton Erickson, is het tegenovergestelde van het Metamodel. Hierbij zijn de vragen of opmerkingen bewust vaag en abstract, zodat je via rapport de ander in een bekrachtigende stemming kunt brengen en toegang kunt geven tot zijn of haar onbewuste bronnen om informatie te verzamelen. Met behulp van Milton-taalpatronen kun je leerlingen motiveren en hun eigen kracht laten ontdekken.
Overtuigingen aanpakken met NLP
In de jaren zestig voerde psycholoog Robert Rosenthal een opmerkelijk experiment uit. Het onderzoek kreeg de naam ‘Pygmalion in the Classroom’. Hij nam intelligentietesten af bij leerlingen, maar manipuleerde willekeurig de resultaten. Vooraf werd aan klas 1 verteld dat ze een laag IQ hadden, terwijl klas 2 te horen kreeg dat hun IQ hoog was. In werkelijkheid waren de IQ’s in beide klassen gemiddeld gelijk.
De overtuiging dat de leerlingen een bepaald IQ hadden leidde echter tot verschillend gedrag, en uiteindelijk tot lagere prestaties bij de leerlingen uit klas 1 die verwachtten een laag IQ te hebben. Dit fenomeen staat bekend als het Pygmalion-effect en zien we veel terug in samenwerking met NLP.
Jouw overtuigingen zijn merkbaar in alle uitingen van je gedrag. Als mens hebben we vele overtuigingen over onszelf en anderen. Door je bewust te worden van je overtuigingen kun je je afvragen of deze nog steeds waardevol en dienend voor je zijn, en ook als docent of ze je versterken of juist ondermijnen. NLP biedt hiervoor tools waarmee je jouw eigen overtuigingen kunt veranderen en meer inzicht krijgt in jouw onbewuste sturing. Hierdoor word je vrijer om met situaties om te gaan op een zuiverdere manier.
The aim of education is the knowledge not of facts, but values” – William S. Burroughs
Neurologische niveaus van de leerling
Soms hoor je “hij of zij IS een vervelend kind”, “dit IS weer zo’n lastige klas” of wordt een diagnose (dyslexie, ADHD, vormen van autisme) genoemd alsof het kind de diagnose is. De meeste docenten kunnen echter het gedrag goed scheiden van de identiteit. Met NLP leer je dat de oplossing voor een probleem vaak te vinden is op een hoger logisch niveau dan het zichtbare gedrag. Als je uitgaat van de NLP-vooronderstelling: ‘Elk gedrag heeft een positieve intentie’, zul je merken dat het makkelijker wordt om met zogenaamd probleemgedrag om te gaan. Door er anders naar te kijken, zul je ontdekken dat er geen lastige leerlingen bestaan, maar alleen leerlingen die bepaalde vaardigheden nog moeten ontwikkelen.
De NLP Anker-techniek gebruiken in het onderwijs
De NLP techniek “ankeren” (waarbij je een goed gevoel koppelt aan een specifieke prikkel) kun je goed gebruiken in de klas, vooral als je regelmatig dezelfde groep leerlingen ziet. Met deze eenvoudige techniek kun je leerlingen in een positieve leerstemming brengen door bijvoorbeeld de stemmingen ‘ontspanning’ en ‘zelfvertrouwen’ te verankeren. Voor leerlingen met faalangst, weinig zelfvertrouwen of negatieve gevoelens kan ankeren een krachtige techniek zijn. Als docent kun je ook de Circle of Excellence gebruiken om zelf in de juiste stemming te komen voor de klas.
Feedback geven en ontvangen
Where would rock and roll be without feedback? – David Gilmour
Feedback geven en ontvangen is een belangrijk onderwerp binnen de NLP Practitioner en Master training voor docenten. Je leert specifieke zintuiglijke waarneming en kalibratie. Hierdoor kun je feedback geven op concreet gedragsniveau, waardoor het gemakkelijk wordt om anderen te motiveren. Het vormt de basis voor constructieve veranderingen.
NLP in onderwijs voor kinderen
Het toepassen van NLP specifiek voor kinderen helpt hen om zich op vroege leeftijd al beter te begrijpen en te groeien. Dit zijn 8 onderdelen waarin je NLP-technieken kunt gebruiken om in het onderwijs bewustzijn bij kinderen te bevorderen:
- Emotieherkenning:
Leer kinderen hoe ze emoties bij zichzelf en anderen kunnen herkennen. Dit kan worden gedaan door middel van spelletjes, tekeningen, en het bespreken van situaties waarin emoties naar voren komen.
2. Zintuiglijke bewustwording:
Leer kinderen om bewust te worden van hun zintuiglijke waarnemingen, zoals zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Dit kan hen helpen om meer in contact te komen met hun omgeving en emoties.
3. Positieve zelfspraak:
Moedig kinderen aan om positieve zelfspraak te ontwikkelen. Leer hen hoe ze negatieve gedachten kunnen omzetten in positieve en ondersteunende affirmaties.
4. Doelen stellen:
Help kinderen om duidelijke en haalbare doelen te stellen. Gebruik visualisatie en NLP-technieken om hen te helpen zich voor te stellen hoe ze hun doelen bereiken.
5. Taalbewustzijn:
Leer kinderen om bewust te zijn van hun eigen taalgebruik en hoe het hun gedachten en gevoelens beïnvloedt. Help hen bij het identificeren van negatieve taalpatronen en het vervangen ervan door positievere alternatieven.
6. Mindfulness-oefeningen:
Introduceer eenvoudige mindfulness-oefeningen die kinderen kunnen helpen om in het moment te zijn en zich bewust te worden van hun gedachten en gevoelens zonder oordeel.
7. Visualisatie en verbeelding:
Moedig kinderen aan om hun verbeelding te gebruiken. Laat hen visualisatietechnieken toepassen om zich situaties voor te stellen en te ervaren voordat ze plaatsvinden.
8. Feedback en reflectie:
Leer kinderen om feedback te geven en te ontvangen op een constructieve manier. Moedig zelfreflectie aan en help hen om te leren van hun ervaringen.
Tijdens de opleiding leer je veel diepgaande informatie over de werking van het (onbewuste) brein. En vele praktische technieken. Door de combinatie van deze theorie en het praktisch toepassen leer je tijdens de opleiding al hoe je leerlingen beter kunt begeleiden en meer in verbinding komt te staan met jezelf, je collega-docenten en jouw missie. Download de brochure.