11 tips om een succesvolle leidinggevende te zijn
Sommige mensen zijn ‘geboren leiders’. Dit betekent niet per se dat het ook goede leiders zijn. Iedereen kan leidinggeven als ze willen, maar of dit ook bijdraagt aan de productiviteit en werktevredenheid van hun medewerkers? Dat is nog maar de vraag.
Als jij een nóg betere leidinggevende wilt worden, je werknemers hun motivatie hoog wilt houden, productiviteit wilt verhogen en ze naar huis wilt sturen met een glimlach op hun gezicht, in plaats van een onrustige blik op de klok het laatste half uur van de werkdag, read on!
Hoe word ik een meer succesvolle manager?
Misschien ben je al heel goed op weg, maar wil je nog net dat ene extra stapje nemen om je werknemers de dag soepeler door te laten komen, met meer tevredenheid. Wij hebben een aantal tips voor je samengesteld die eraan bijdragen dat jij de succesvolle leidinggevende wordt die je altijd hebt willen zijn.
Een goede leidinggevende beschikt over een aantal kwaliteiten en vaardigheden. Voor de één kan het iets lastiger zijn deze te ontwikkelen en/of vergroten dan voor de ander. Hierom raden we ook aan om niet alle tips vanaf dag 1 nadat je dit artikel hebt gelezen tegelijkertijd toe te passen. Er bestaat zoiets als ego-depletie (je wilskracht/energie die opraakt als je teveel, tegelijkertijd wilt aanpassen). Dus stap voor stap je skills verbeteren wordt aangeraden!
One small positive thought in the morning can change your whole day.
1. Positiviteit gaat een lange weg
Zorg ervoor dat jij veel positiviteit op de werkvloer implementeert. Beloon hard werk, complimenteer goed geleverde stukken/resultaten, benadruk positieve kwaliteiten en vaardigheden en accentueer inzet. Hierdoor zal het zelfvertrouwen van je werknemers worden vergroot en zullen ze meer durven. Belangrijk hierbij is om het reël te houden. Overdrijf niet want dan raak je je geloofwaardigheid kwijt. Voel aan welke momenten geschikt zijn om te complimenteren en te belonen.
2. Stimuleer intrinsieke motivatie
Een baas die wordt geschuwd en gevreesd zorgt ervoor dat werknemers excentriek gemotiveerd zijn. Ze streven alleen naar hard werk en goede resultaten omdat ze bang zijn voor een negatieve beoordeling van hun manager en het verliezen van hun baan. Intrinsieke motivatie daarentegen zorgt ervoor dat werknemers hun werk goed willen verrichten omdat ze de meerwaarde daarvan inzien. Ze doen het omdat ze een intrinsiek doel hebben en hierbij voldoende worden gestimuleerd. Door de ‘waarom’ te vergroten zul je ook hun intrinsieke motivatie vergroten.
Een speelse manier om de productiviteit op de werkvloer te verhogen zou kunnen zijn dat je een beloning opstelt voor de persoon die die dag of week de meeste sales/verslagen/taken heeft voldaan. Een foto aan de muur voor een week lang met al het lof in de wereld erbij geschreven door collega’s. Of elke collega neemt een klein cadeautje of iets lekkers mee voor de meest productieve persoon. Laat je creativiteit hier de vrije loop en/of laat het team zelf een beloning bedenken voor wanneer er iemand ‘wint’!
3. Vergroot de waarom
De ‘waarom’ vergroten bij je werknemers zorgt ervoor dat ze inzien waarom ze het werk dat ze doen zo leuk/goed vinden. Wat halen ze uit het leveren van goed werk? Wat halen ze uit het afmaken van die opdracht? Wat halen ze uit het binnenslepen van die nieuwe cliënt/partner? Wat maakt het werken voor dit bedrijf zo’n meerwaarde aan je werknemers leven?
4. Stel realistische eisen/doelen
Natuurlijk heb je als leidinggevende natuurlijk een bepaalde standaard hoog te houden. Torenhoge eisen hebben zal je werknemers niet motiveren. Stel realistische doelen, maar met een bepaalde ondergrens. Werknemers weten danwat er van ze wordt verwacht. Je werknemers streven dan naar iets dat realistisch is, maar ook bijdraagt aan het welzijn van de organisatie.
Houdt wel in gedachten dat er meerdere wegen zijn die tot hetzelfde eindresultaat leiden. De één heeft misschien voor zichzelf uitgevonden dat een net andere manier van werken prettiger is voor diegene zelf, terwijl het de productiviteit niet verlaagt en hetzelfde eindresultaat behaald word. Sta hiervoor open en laat mensen zelf fouten maken en hiervan leren. Wees flexibel genoeg om aan te passen. Als het bedrijf/een collega of jijzelf voor een probleem (positief geherformuleerd: uitdaging!) staat, onthoud dan dat er áltijd meerdere oplossingen voor het probleem zijn.
An employee’s motivation is a direct result of the sum of interactions with his or her manager.
5. Wees duidelijk over je waarden
Zodra jij zelf weet wat jouw waarden zijn, duidelijk weet wat jij wilt, en waar je naar streeft, zal dit ook duidelijk zijn voor je werknemers. Ze weten wat ze aan je hebben en wat ze van je kunnen verwachten. Dit zal ook bijdragen aan een meer begripvolle en eerlijke werksfeer.
6. Sandwich feedback model
Positieve feedback, constructieve feedback, positieve feedback. Als je je werknemers alleen maar opzadelt met dingen die ze beter kunnen doen, zal dat ook het enige zijn waar ze op gaan focussen en zullen ze je dit niet in dank afnemen. Natuurlijk is deze focus wel nodig om ergens in te groeien, maar het is daarnaast ook van belang om positieve feedback te geven. Hierdoor weten ze dat ze naast dat ze constructieve feedback, ook dingen heel/al goed doen. Een voorbeeld is:
Positief: “Je sympathieke houding zorgde ervoor dat de cliënt zich heel erg op zijn gemak voelde!”
Constructief: “Waar je nog aan zou kunnen werken is een meer krachtige eind-pitch, waarmee je iemand écht binnen sleept. Bedenk voor jezelf eens hoe je hier aan zou kunnen werken.”
Positief: “Je opening was heel sterk, je stond duidelijk ergens voor, ga zo door!”
7. Sta zelf open voor feedback
Het kan natuurlijk zo zijn dat naar jouw idee alles op rolletjes loopt, maar je werknemers eigenlijk wel een punt hebben dat zij zelf niet zo soepel vinden lopen op de zaak. Sta dan open voor deze feedback! Of moedig ze zelf aan door eens in de zoveel tijd te vragen om feedback. Dit kan heel simpel zijn. Bijvoorbeeld een eens per week korte meeting waarin je via het sandwich feedback model, feedback vraagt. Op deze manier wordt hun betrokkenheid bij hun baan groter en voelen ze alsof ze daadwerkelijk iets in te brengen hebben.
Treat employees like they make a difference and they will.
8. Autonomie vergroten
Vergroot de autonomie van je werknemers door regelmatig je waardering te uiten. Op deze manier voelen ze zich meer betrokken en krijgen ze het gevoel dat ze ook daadwerkelijk iets betekenen voor het bedrijf. Op het moment dat ze zich makkelijk te vervangen voelen zullen ze veel minder gemotiveerd zijn. Geef aan wat hun sterke kanten zijn die het bedrijf zo positief helpen. Stimuleer je werknemers om zichzelf te leren kennen. Hun sterke en zwakkere kanten. Op het moment dat zij zichzelf goed kennen weten ze ook waar ze aan kunnen werken en wat ze bijdragen.
9. Teambuilding
Geef je werknemers de ruimte om met elkaar te kunnen communiceren. Een goede onderlinge band met collega’s verhoogt de zin om naar werk te gaan en de productiviteit. Plan eens in de zoveel tijd een bedrijfsuitje. Dit hoeft niet heel duur en groots te zijn, als het maar een gezellige activiteit is waarbij ze elkaar beter kunnen leren kennen en op een andere manier dan alleen professioneel. Laat iedereen (inclusief jijzelf) bijvoorbeeld maandelijks een kleine bijdrage doen, en geef duidelijk aan waarom dit is. Het kleine bedrag dat zij maandelijks in de spaarpot gooien, zorgt op de langere termijn voor een grotere productiviteit en werkbetrokkenheid
10. Behoud een democratische leiderschapsstijl
Behoud hierbij natuurlijk wel je autoriteit. Wees toegankelijk en wees er voor je werknemers als ze je nodig hebben. Stimuleer vragen. Zet jezelf niet boven je werknemers, maar werk met ze samen richting een doel. Bepaal per onderwerp/onderdeel welke manier van leidinggeven het meest gepast is. Een gezamenlijke beslissing? Een beslissing vanuit jou, maar rekening houdend met de eisen van de werknemers?
11. Ken jezelf
Houd rekening met je eigen sterke en zwakke kanten. Zorg ervoor dat jij weet van jezelf wat jouw beoordelingsvermogen kan beïnvloeden. Het is niet eerlijk om een werknemer af te rekenen en net iets strenger te beoordelen, puur omdat hij/zij dezelfde rugtas heeft als je ex. (Vaak gaan dit soort subjectieve ervaringen onbewust) Word je dus bewust van je eigen biasen en vooroordelen. Zorg ervoor dat deze jouw objectieve blik niet beïnvloeden. Als je merkt dat je zelf neigt naar een bepaalde richting, maar al je collega’s/werknemers een ietwat andere kant op gaan die net zo goed, als niet beter werkt, wees dan flexibel.
To lead people, walk behind them.
Al met al een flinke lijst – heel veel mogelijkheden tot het worden van een succesvollere leider! Onthoud dat een echte leider altijd samen met collega’s werkt en groeit. Ken jezelf, weet waar je voor staat, en ken je werknemers. Weet wat ze drijft, motiveert en hoe ze nog meer te stimuleren zijn. Leer ze kennen en vergroot hun autonomie door ze te waarderen.