10 van de meest belangrijke coachvragen
Fantastische vragen zijn een groot onderdeel van de Toolkit van een coach. Zo kun je ze gebruiken voor verwachtingsmanagement, erkennen en herkennen van patronen, een ander perspectief bieden, of zelfs gebruiken wanneer jij zelf als coach even geen raad weet. Met de juiste coachvragen help jij bij je cliënten positieve veranderingen teweeg te brengen.
Vragen zijn het fundament van het coachen. Als beroemde familie psychotherapeut was bijvoorbeeld Virginia Satir in staat om direct tot de kern te komen van een uitdaging door middel van maar een handvol vragen. Zij geloofde sterk dat de vaak oppervlakkige problemen waar cliënten mee binnen kwamen juist diepere problemen maskeerden.
Ook weten we al een aantal uitstekende vragen te stellen vanuit het Bateson Model en het Milton Model. Hierin gaat het niet alleen om de vragen die je stelt maar ook om de manier waarop je dit doet en wanneer je welke vraag inzet.
Hieronder beschrijven we 10 coachvragen, inclusief wanneer jij ze kan inzetten.
10 fantastische coachvragen
1. Wat wil je hebben bereikt aan het einde van de sessie?
Dit is een vraag die je kunt stellen aan het begin van elke sessie. Door dit elke keer te doen weten jij én je cliënt precies wat de doelstelling is, behoud je de focus en heeft de cliënt het gevoel dat ze veel waarde ontvangt bij elke sessie!
2. Wat ontbreekt er momenteel in jouw leven?
Deze vraag is simpel maar enorm krachtig. We hebben het zo druk tegenwoordig dat we vaak niet doorhebben dat we iets missen in ons leven. Door stil te staan bij deze vraag herkent de cliënt vaak een onvervulde behoefte. Niet alleen is dat een prachtige les maar hiermee leer je je cliënt ook verantwoordelijkheid te nemen voor het vervullen van hun eigen behoeften.
3. Als je nu één verandering kunt maken, wat zou dat zijn?
Dit is een mooie vraag om te stellen wanneer jouw cliënt overweldigd is/raakt, of geen onderwerp weet te kiezen of niet kan focussen.
4. Hoe specifiek weet je wanneer je je doel hebt bereikt?
Het klinkt wellicht als een saaie vraag maar de grootste reden waarom we onze doelen niet bereiken komt doordat we niet specifiek zijn in wat we precies willen en welke acties we mogen ondernemen om dit te verwezenlijken.
In plaats daarvan mag je je cliënten helpen met specifiek zijn! Want wanneer we helder ons doel voor ogen hebben is het makkelijker om actiepunten te bedenken en uit te voeren. Hierdoor zien we duidelijk onze voortgang en weten we ook wanneer we dat mogen vieren!
5. Wat is de eerste of de makkelijkste stap die je nu kunt nemen?
Deze vraag kan je mooi inzetten wanneer jouw cliënt een groot doel heeft, het overzicht heeft verloren, overweldigd raakt, te veel op de inhoud en de details zit, of zich zorgen maken over hoeveel werk hun doel in beslag zal nemen. Hierbij is het handig om concreet ook deze stap in dezelfde week (of zelfs morgen al!) te ondernemen.
6. Coachvraag: Wat wil je dat ik jou niet vraag?
Het antwoord van jouw cliënt hierop geeft aan welk onderwerp ze graag vermijd. Door dit juist naar de voorgrond te brengen en aan te pakken versterk je de relatie tussen jou en je cliënt. Ook gaat jouw cliënt meteen aan de slag met een onderwerp dat voor hun de grootste lading heeft.
7. Wat bereik je hiermee / hoe dient dit jou?
Deze vraag onthuld de sabotage die jouw cliënt inzet. Niet alleen dat maar op deze manier kun je ook uitvragen waarom je cliënt zichzelf saboteert. Vaak is er sprake van zelf-sabotage wanneer we niet door hebben hoe eng het eigenlijk is om een grote verandering te ondergaan, of beseffen we niet wat de voordelen zijn van niet veranderen.
Mocht je cliënt hier niet goed op reageren kun je ze ook vragen “Wat zijn de voordelen van blijven waar je nu bent?”. Je zal verrast zijn in de beweegreden die iemand heeft voor blijven in een situatie en mindset waarvan ze eerder vonden dat het ze helemaal niet dient!
8. Hoe ga jij dit vieren?
Je hoeft dit niet alleen te vragen voor grote doelen maar je kunt dit ook inzetten voor kleine overwinningen en ondernomen acties. Vaak skippen we het vieren van succes, het kan ook zomaar zijn dat jouw cliënt vaak successen bagatelliseert (ook een mooie ingangspunt). Door succes te vieren zal jouw cliënt niet alleen zijn voortgang zien maar geeft het ook motivatie om door te zetten, vooral in moeilijke periodes.
9. Wat is mis met wie jij bent op dit moment? En waar of waarin ben jij al geweldig?
Dit is een prachtige coachvraag om te stellen wanneer je cliënt gefixeerd is op hoe zij of hoe hun situatie beter zal zijn wanneer ze X/Y hebben bereikt, in plaats van te waarderen waar zij nu al staan en wie ze nu al zijn.
Deze vraag is het meest effectief wanneer je het zonder oordeel, serieus en teder vraagt. Mocht je de cliënt al goed kennen dan kun je ook teruggeven hoe jij hen voor je ziet. Bijvoorbeeld: “want ik zie een prachtige vrouw voor mij die gepassioneerd is over X/Y en zich dagelijks inzet voor haar passies”.
10. Wat was je grootste overwinning van de sessie van vandaag?
Je kunt dit het beste vragen aan het einde van elke coachingssessie. Het helpt de cliënt de voordelen in te zien van coaching, om te kunnen zien hoe ze leren en groeien, en wat belangrijk voor hun is. Als coach kan je hier ook heel veel van leren omdat je zal herkennen waarom jouw cliënten gecoacht willen worden en wat voor soort mensen jouw coachruimte binnenlopen. Wanneer je dit vaker vraagt ga je patronen en thema’s herkennen!
Coachvragen in de praktijk
Als je deze vragen zelf als coach wil gaan toepassen raden we aan dat je begint met 1 of 2 vragen. Zodat je de vragen je stuk voor stuk helemaal eigen maakt. Hierdoor wordt je vragen toolkit weer een beetje groter waardoor je anderen nog beter kan helpen.
Als je meer tips & tools rondom coaching wilt raden we je aan om je hieronder in te schrijven voor onze nieuwsbrief of onze NLP Basis Practitioner te bekijken als je echt de diepte in wilt.