5 Gesprekstechnieken voor Medewerkers in de Zorg
Ben jij een medewerker in de zorg? Dankjewel voor je passie en harde werk. Wij als Het NLP instituut hebben respect voor de toewijding die we elke dag bij jullie blijven zien. Dit artikel is speciaal voor jullie: 5 tips voor gesprekstechnieken die je elke dag kunt inzetten om nóg beter in je vak te worden!
Gesprekstechnieken in de zorg 1: Echt leren luisteren
“Most people do not listen with the intend to understand; they listen with the intent to reply.” – Steven R. Covey
Beter leren luisteren zorgt voor een beter gesprek. Je begrijpt beter wat de ander wilt, bedoelt en waarom hij of zij op die manier handelt. Door nog beter te luisteren naar wat iemand écht zegt, kom je dichter bij een antwoord hoe je hen beter kan helpen.
We schreven er een prachtig artikel over. In dit artikel Luisteren als Levenskunst lees je over drie NLP-tips om een diepere luisteraar te worden. Klik hier om het artikel te lezen.
Gesprekstechnieken in de zorg 2: Rapport maken
Werken in de zorg is mensenwerk. Afhankelijk van in welk zorggebied jij werkzaam bent, heb je met allerlei soorten mensen te communiceren. Door eerste te kijken waar mensen vandaan komen (zonder te oordelen), het wereldbeeld van ieder te respecteren en door met een brede, liefdevolle blik naar het geheel te kijken, ontstaat er vertrouwen. Rapport maken, noemen we dat in NLP-termen. Rapport is de ‘klik’ die ontstaat wanneer je op de ander bent gericht. Mensen voelen zich veilig, begrepen en gehoord, wanneer rapport goed gedaan wordt. Soms zijn er grote veranderingen plaats in het leven van de persoon met wie je te maken hebt. Dat haalt goede en minder goede kanten van de persoon naar boven. Rapport maken is dan de basis van een fijne samenwerking met de patiënt of cliënt.
Gesprekstechnieken in de zorg 3: Stel betere vragen
“It’s not the answer that enlightens, but the question.” – Eugene Jonesco
Vragen zijn de laserfocus van het hart. Door de juiste vraag te stellen, komen we vaak direct bij de kern van de uitdaging. Die juiste vragen leer je o.a. stellen in een NLP practitioner training. Nieuwsgierig? Klik hier voor de brochure.
Goede vragen focussen zich op de mogelijkheden, maar ook op de pijn die achter het probleem zit. Het ligt er maar net aan wat je doel is met het gesprek. Stel jezelf daarom altijd voor een gesprek een intentie: met welk doel ga ik dit gesprek voeren?
Vragen die daarbij helpen, zijn:
- Wat is belangrijk voor mij om te weten bij deze cliënt of in dit project?
- Wat zou deze persoon nodig kunnen hebben?
- Wat heb ik zelf nodig in deze uitdaging?
- Wat is het precies wat de cliënt graag wilt? (Kijk hierbij ook naar de dieptestructuur, de lichaamstaal en welke woorden de persoon ’tussen de zinnen door’ vertelt)
- Welke vraag kan ik stellen om achter die informatie te komen en deze persoon zo goed mogelijk te helpen?
Gesprekstechnieken in de zorg 4: Gebruik positieve woorden
Een andere gesprekstechniek in de zorg die jij kunt gebruiken, is het gebruik van positieve woorden. Dit noemen we verbaal herkaderen: je herkadert de woorden die je uitspreekt en zorgt daarmee dat de situatie een betere of juist minder intense betekenis krijgt. De woorden die je kiest om een situatie te beschrijven, zorgen voor de (emotionele) ervaring van die situatie.
Stel je voor: er gebeurt iets in de afdeling wat niet helemaal lekker loopt. Misschien gaat een computer stuk, waarin alle documenten zouden worden verwerkt. Nu kun je de situatie een ‘enorm probleem’ noemen, en tegen jezelf zeggen dat je je ‘vreselijk, overweldigd en gespannen’ voelt door deze situatie. Echter, wat zou er gebeuren als jij deze situatie als een ‘uitdaging’ bestempeld, waarin je ‘zoekende’ of ‘nieuwsgierig’ bent naar ‘nieuwe informatie’. Dan voelt diezelfde situatie heel anders, toch?
Zorg je ook een beetje voor jezelf?
Niet écht een gesprekstechniek, maar toch belangrijk. Om de beste versie van jezelf te zijn en op de mooiste manieren te kunnen geven aan je cliënten, moet jij zelf ook ‘gevuld’ zijn.
Wat we vaak in de zorg zien, is dat medewerkers in de zorg ontzettend goed voor anderen kunnen zorgen, maar dat ze diezelfde liefde niet altijd aan henzelf geven. Je kunt altijd het beste geven wanneer jij jezelf goed voelt. Geven vanuit een gevoel van overvloed, is veel behulpzamer en effectiever dan geven vanuit een (bijna) leeg emmertje liefde. Vaak weten hulpverleners op de een of andere manier dan toch ergens een laagje liefde vandaan te toveren.
Gas geven op een lege benzinetank is echter niet mogelijk. Vul je eigen reservoir dus ook. Geef de liefde die je in je werk weggeeft, ook aan jezelf – of leer het te ontvangen van anderen. Wat kun jij vandaag doen om je eigen emmer te vullen met zelfliefde?
Wil jij nog meer te weten te komen over hoe jij jezelf en de mensen om je heen het beste kunt dienen? Krijg meer helderheid met een NLP Basis Practitioner. Hierin leer je niet alleen alles over communicatie, maar kom je ook achter jouw beperkende overtuigingen en leer je hoe jij deze kunt transformeren. En je emmertje liefde? Die wordt volledig opgevuld. Een cadeautje aan jezelf, dus. Klik hier voor de brochure!