6 effectieve NLP vaardigheden voor de leidinggevende die je tijdens de NLP Master Practitioner leert
Ben jij leidinggevende en wil je je leiderschapskwaliteiten verbeteren? NLP is een krachtige manier om dit te realiseren. In de NLP Basis Practitioner ontwikkel je diverse NLP vaardigheden op het gebied van o.a. effectieve communicatie. In de NLP Master Practitioner ga je nog meer de verdieping in, waardoor je jouw leiderschap naar een nog hoger niveau tilt. Oud marketing leidinggevende Bas de Muijnck en leiderschapscoach Annelouk Pfennings hebben beiden de NLP Master Practitioner gevolgd. In dit artikel delen ze hun favoriete effectieve NLP vaardigheden voor leidinggevenden die je tijdens de NLP master leert.
De favoriete NLP vaardigheden voor de leidinggevende van Bas
1. Metaprofielen
In de NLP Basis Practitioner ben je vooral bezig met jezelf verkennen als leidinggevende en mens. Je wordt je o.a. bewust van je eigen communicatiewijze, je gedrag, overtuigingen, etc. In de NLP Master Practitioner ga je meer aan de slag met hoe je als leidinggevende NLP oefeningen/technieken kunt toepassen bij andere. Je wordt je nog meer bewust van het feit dat iedereen zijn eigen voorkeursstijl van communiceren, denken en aanpakken heeft.
De manier van denken en aanpakken noemen we in NLP metaprofielen. Ze bepalen voor een groot deel hoe iemand zich voelt, op externe situaties reageert en of iemand zijn of haar persoonlijke en professionele doelen bereikt. In de Master leer je de metaprofielen te herkennen via o.a. taalgebruik, en hoe je er rekening mee kunt houden. Het resultaat is dat je je collega’s beter begrijpt en makkelijker kunt motiveren om hun doelen te realiseren. Tegelijkertijd heeft de ander meer het gevoel dat je hem of haar echt ondersteunt, omdat je in ‘dezelfde taal’ praat.
Als je iemands gedachtengang, manier van communiceren en motivatiestijl beter begrijpt, kun je hem of haar nog beter stimuleren om doelen te behalen.
2. Positionering en houding
Als leidinggevende heb je regelmatig te maken met balans tussen jezelf op afstand houden, en verbinding maken met een ander. Je wilt het gevoel geven dat je collega’s bij je terecht kunnen als er iets is. En aan de andere kant wil je ervoor zorgen dat ze zelfredzaam zijn. Tijdens de NLP Master Practitioner leer je hoe je dit doet. Bijvoorbeeld door de vaardigheid om bij het proces te blijven, in plaats van op de inhoud in te gaan.
Stel dat een medewerker vertelt dat zijn relatie over is en dat dat invloed heeft op het werk. In dat geval is het niet alleen belangrijk de juiste vragen te stellen om de situatie en de ander nog beter te begrijpen, maar ook om begrip te tonen. Bijvoorbeeld door je eigen ervaring met een dergelijke situatie te delen op procesniveau. Dit betekent dat je niet concreet vertelt wat er inhoudelijk is gebeurd, maar alleen het proces en de stappen die je hebt gezet deelt. Door op deze manier iets persoonlijks te delen zonder inhoudelijk te veel prijs te geven, voelt de ander zich toch begrepen en ondersteund in zijn of haar proces.
Als leidinggevende is het effectiever om op procesniveau te focussen in plaats van inhoudsniveau.
3. Het proces is belangrijker dan de inhoud
Leidinggeven op procesniveau betekent ook dat je je meer richt op macromanagement in plaats van micromanagement. Door goed naar anderen te leren luisteren en ze beter te leren begrijpen, wordt het makkelijker om mensen meer los te laten. Als leidinggevende bepaal je de doelen en creëer je de kaders of richtlijnen, zodat je kunt zien of jullie de juiste kant op gaan. Maar wat daarbinnen gebeurt wordt minder belangrijk; je hoeft niet meer op iedere punt of komma te beoordelen, waardoor je veel tijd, frustratie en energie bespaart.
Gevoelsmatig is deze (NLP) vaardigheid voor de leidinggevende in het begin vaak nog niet zo makkelijk. Maar het geven van meer ruimte leidt vaak tot positieve verrassingen. Zo had ik toen ik zelf met leidinggeven begon de beperkende overtuiging ‘als ik wil dat iets goed gebeurt dan moet ik het zelf doen’. Dankzij de NLP Master Practitioner realiseerde ik me dat ik niet alles zelf kan en hoef te doen. En dat het zeker niet zo is dat ik het ook altijd beter kan. Toen ik dit bij mezelf inzag, kon ik meer uit handen geven. Ik merkte dat mijn team veel dingen een stuk beter kon dan ik, wat mij weer meer vertrouwen gaf om nog meer ruimte te geven en mensen beter in hun kracht te zetten.
De favoriete NLP vaardigheden voor de leidinggevende van Annelouk
4. Wheel of Life
Eén van mijn favoriete NLP vaardigheden voor de leidinggevende die je tijdens de Master Practitioner leert, is het ‘Wheel of Life’. Dit is een tool om het niveau van je investering in bepaalde aspecten van je leven (zoals werk, geld, gezondheid, familie, relaties etc.) en de mate van tevredenheid daarover in kaart te brengen. Het triggert om na te denken over wat je aandeel is in het resultaat dat je teweegbrengt in je leven. Ook laat het direct zien in welke mate je regie hebt op je leven en waar je verbetering aan kunt brengen.
Deze tool past goed binnen de coachende stijl van leidinggeven; het helpt om persoonlijk leiderschap en duurzame inzetbaarheid bij je medewerkers te stimuleren. Iemand neemt namelijk zijn hele zelf mee naar werk, of je dat nu wilt of niet. Dat betekent dat als er op een bepaald aspect in iemands leven een disbalans is, het ‘wheel’ niet soepel loopt. Dit heeft indirect ook invloed op het werk. Het Wheel of life maakt jou als leidinggevende en je medewerkers bewust van deze totale balans, en eventuele disbalans. Het stimuleren van balans bij je medewerkers is belangrijk; want een medewerker in balans is duurzaam inzetbaar.
Het Wheel of life gaat over het ontwikkelen van duurzame relaties en inzetbaarheid, en het voorkomen van uitval.
Stel dat iemand niet helemaal tot zijn recht komt op werk, dan kun je vragen hij of zij het Wheel of Life in kaart wil brengen. Vervolgens kun je samen de mogelijke disbalans bespreken. Hier vloeien vanzelf aandachtspunten en nieuwe doelstellingen uit, ook op het gebied van werk. Als leidinggevende en werkgever kun je vervolgens kijken hoe je hierin kunt faciliteren, zodat je meer gebalanceerde, blije en betrokken medewerkers krijgt die extra stappen voor je willen zetten.
5. Taalpatronen
Tijdens de NLP Master Practitioner ga je nog dieper in op diverse taalpatronen. Je wordt je bewust hoe je met bepaald taalgebruik jezelf of de ander helpt of juist tegenwerkt in het behalen van doelstellingen. Daarbij leer je hoe je taal inzet om je boodschap duidelijker over te brengen, zodat je dat wat jij voor ogen hebt realiseert.
Je taalgebruik heeft meer invloed op jezelf en anderen dan je denkt.
Een voorbeeld van een krachtige NLP vaardigheid voor de leidinggevende die onder taalpatronen valt is Sleight of mouth. Dit is een systeem van 14 verschillende taalpatronen om een overtuiging van iemand, of die van jezelf te beïnvloeden. Als leidinggevende kunt je dit inzetten bij medewerkers en collega’s die vastzitten in belemmerende patronen, overtuigingen en gedachten. Je verandert door middel van taal de perceptie en/of overtuiging van een persoon. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om te kiezen voor een andere, meer positieve overtuiging waaruit effectiever gedrag voortvloeit. Dit komt uiteraard het werk ten goede.
Ook upchunken is een krachtig taalpatroon wat je als leidinggevende goed kunt inzetten. Vooral bij conflicten tussen collega’s. Upchunken is de vaardigheid van het uitzoomen. Het helpt om helder te krijgen wat er werkelijk aan de hand is en welke grotere of onderliggende belangen er spelen. Je kunt met behulp van upchunken tot gedeelde belangen of doelen komen, waardoor de neuzen sneller weer dezelfde kant op wijzen. Vervolgens kun je met elkaar kijken hoe je concreet stappen kunt zetten richting het grotere doel, op een manier waarop het voor alle partijen oké is.
6. ‘Second skin’
Als leidinggevende wil je compassievolle aandacht voor je medewerkers hebben, zonder de emoties van een ander over te nemen. De ‘second skin’ is een NLP vaardigheid voor leidinggevenden die daarbij kan helpen. Tijdens de NLP Master Practitioner oefen je om dat wat van de ander is bij de ander te houden. Dit is als leidinggevende belangrijk, want in interactie met anderen word je regelmatig geraakt in je eigen triggers en patronen.
Door de ‘second skin’ te oefenen word je als leidinggevende minder emotioneel geraakt, en creëer je voor de ander ruimte om zelf tot oplossingen te komen.
De second skin helpt je om persoonlijk minder geraakt te worden, je oordeel uit te stellen en minder vanuit onbewuste patronen te reageren. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om voor een neutrale opvolging te kiezen en tot oplossingen te komen. Tegelijkertijd geef je als leidinggevende de ander de ruimte voor dat wat er speelt, inclusief de lading die erbij komt kijken. Als het er mag zijn, dan is de helft van de lading er al vanaf bij de ander. Door je als leidinggevende als ‘placeholder op te stellen’, geef je de ander ook de ruimte om het zélf op te lossen en persoonlijk leiderschap te tonen. Hierdoor hoef je er zelf meestal niks meer mee te doen, wat veel energie en tijd scheelt.
Wil jij ook je leiderschapsvaardigheden naar een hoger niveau tillen? Dan is de NLP Master Practitioner wat voor jou. Je leest er hier meer over.