Stress als leidinggevende? Hier zijn 5 tips.
Door sterk in je eigen centrum te staan, begeleid jij je team naar een betere toekomst. Welke tools gebruik je daarvoor? Hieronder lees je 5 tips om beter om te gaan met werkdruk en stress als leidinggevende.
1. Adem
Kort, maar krachtig. Je lichaamshouding is je levenshouding. Daarom is het zo belangrijk om je lichaam fysiek sterk en gecentreerd te houden. Bewust en diep ademen helpt daarbij. Je komt dan uit je hoofd en in je lichaam. Bewust ademen zorgt ervoor dat de stress (als leidinggevende) wordt gekalmeerd – en je weer helder na kunt denken over de volgende stap.
Maak eens gebruik van het volgende adempatroon: 4-4-8. Dat is 4 seconden inademen door je neus, 4 seconden deze ademhaling vasthouden en dan in 8 seconden door de mond uitademen. Hou er rekening mee dat iedereen anders is en dus anders ademt. Je kunt de variabelen in deze structuur aanpassen naar bijvoorbeeld 2-2-4 of 8-8-16 worden toegepast. Vind voor jou het ritme die jouw staat van zijn positief beïnvloedt.
“A team is not a group of people that work together. A team is a group of people that trust each other” – Simon Sinek
2. Leef in lijn met je waarden
Energie lekken. Misschien ken je dat concept. Iedereen heeft er weleens last van (gehad). Stress als leidinggevende heeft niet slechts te maken met hoge werkdruk of moeilijke beslissingen en veel verantwoordelijkheidsgevoel. Stress als leidinggevende heeft ook te maken met de dingen die je doet die eigenlijk niet helemaal goed of congruent voelen. Op dat punt zijn je waarden niet in overeenstemming met dat wat jij aan het doen of denken bent. Dat is energie lekken, en daar ontstaat vaak stress als leidinggevende.
Hoe lek je geen energie meer? Het simpele antwoord is: ‘ja’ zeggen tegen situaties en mogelijkheden in die in lijn zijn met je waarden en je missie, en ‘nee’ zeggen tegen situaties die dat niet zijn. Op dat moment leef je congruent en stroomt de energie weer op de juiste wijze. Je voelt je lekkerder in je vel en je merkt dat, hoewel bepaalde situaties nog steeds uitdagend kunnen zijn, jij de draagkracht voelt om met die uitdagingen te dealen.
“Working hard for something we don’t care about is called stress. Working hard for something we love is called passion” – Simon Sinek
Congruent ‘nee’ en ‘ja’ zeggen tegen situaties, mensen en omstandigheden start met überhaupt weten wat jouw waarden zijn. Daar hebben we meerdere artikelen over geschreven die je daarbij kunnen helpen. In dit artikel lees je over het vinden van jouw waardenhiërarchie, dat behulpzaam is om alle neuzen van je team de juiste kant op de wijzen. Of dit artikel, over het ontdekken van jouw persoonlijke kernwaarden.
In lijn leven met je (hoogste) waarden kan een uitdaging zijn. Soms zijn we namelijk geconditioneerd om te pleasen, zijn we bang voor de consequenties of reacties van personen om ons heen. Soms hebben we niet zo duidelijk wat een ‘ja’ en een ‘nee’ is ten opzichte van onze waarden. Door de bovenstaande artikelen te lezen, verkrijg je meer inzicht in dat wat jij belangrijk vindt, en vergeet daarbij niet: het blijft een proces.
Houd dit in ieder geval in gedachten: overal waar je ‘ja’ tegen zegt, betekent dat je tegelijkertijd ‘nee’ zegt tegen iets anders. Zeg je ‘ja’ tegen een project dat jij bijvoorbeeld liever niet doet? De tijd die je daaraan spendeert had je ook voor een ander project kunnen gebruiken (waar jij wel een grote ‘ja’ voor voelde).
Leef dus in lijn met jouw authentiek waarden. Op die manier lek je minder energie en dat vermindert de stress als manager of de stress als leidinggevende. Luister dus naar die authentieke ja’s en nee’s.
3. Plan momenten in van (zelf)reflectie
We vinden onszelf in een chaotische periode waarin de werkdruk erg hoog is. Door de bomen zien we het bos niet meer – en daar gaat het vaak mis. Orde scheppen in de chaos kan! Namelijk door momenten van reflectie en zelfreflectie in te plannen. Die rust in jezelf creëren – en vanuit die rust de vraagstukken bedenken – is van belang om de juiste stappen voorwaarts te zetten. Vragen die je kunt gebruiken hiervoor zijn bijvoorbeeld:
- Welke doelen zijn er gesteld? In hoeverre zijn die doelen al bereikt? Wat is er nodig om de doelen te behalen? Waar mag er meer aandacht naar toe? Wat gaat er al goed?
- Hoe staat het met de werknemers of teamleden? Hoe zit iedereen in het project? Waar is extra aandacht nodig? Waar gaat het goed?
- Hoe gaat het met mijzelf? Welke persoonlijke problemen voel ik? En hoe kan ik die oplossen? Welke hulpbronnen heb ik nodig in mijzelf of buiten mijzelf om deze uitdagingen te verhelpen?
- Welke stappen kunnen er nu worden gezet in de juiste richting?
- Etc.
4. Stress als leidinggevende? Gebruik de Mentoren-techniek
Uitdagingen in een team of op een werkveld kunnen een grote stressfactor zijn. Hoe zou een uitstekende leider daarmee omgaan? Kun je iemand verzinnen? Wie zou jij als mentor willen hebben die jou kan helpen bij deze uitdaging? De mentoren techniek laat jou de ‘jas’ van deze held(in) aan te trekken, en in zijn of haar schoenen te stappen. Daarmee zul je advies krijgen en een oplossing vinden voor jouw uitdaging en je eigen hulpbronnen versterken (waarover later meer). Deze techniek leer je in de NLP Basis Practitioner! Klik hier voor de brochure.
5. Werkdruk? Hulpbronnen installeren
Een belangrijke NLP-vooronderstelling is: iedereen heeft alle hulpbronnen in zich om veranderingen in gang te zetten en de gewenste resultaten te bereiken. De taak van een NLP’er is om deze hulpbron te activeren. Een hulpbron is een kwaliteit, eigenschap, houding of emotie die ons toelaten om te zijn wie we willen zijn en te bereiken wat we willen bereiken. Hulpbronnen die we nu nog niet hebben, kunnen we van anderen leren en overnemen. Bijvoorbeeld, we hebben allemaal wel eens een situatie meegemaakt waarin we een gevoel hadden van zelfvertrouwen, (innerlijke) kracht, rust of succes. De kunst is om deze hulpbronnen naar boven te halen wanneer je ze nodig hebt.
Wat heeft de situatie of uitdaging nodig? Wat heb jij als leidinggevende of manager nodig? Kijk welke hulpbron gewenst is, en hoe je deze kunt implementeren in de situatie.
Wil je nog meer weten over hulpbronnen, NLP en de tools om grote uitdagingen te overwinnen? In de NLP Basis Practitioner leer je o.a. hoe jij succesvol communiceert, meer in je kracht komt en sterker in je schoenen staat. Op die manier kun jij je team op liefdevolle en krachtige wijze begeleiden naar de volgende stap. Meedoen? Klik hier.