In 5 stappen jouw waardenhiërarchie veranderen
Als leidinggevende heb je twee hoofdverantwoordelijkheden: je bent verantwoordelijk voor het welzijn van het team dat je leidt en voor de resultaten die zij behalen. Het kan zo zijn dat er wel volledige inzet van jou en je team is maar dat het toch niet voldoende is.
Wellicht vraag je je als manager dan af wat jij fout doet? In zo’n geval kan dit komen doordat de hiërarchie van waarden van het team niet aansluit bij die van het bedrijf. Komt dit je bekend voor? Lees dan gauw verder.
Waarom is mijn waardenhiërarchie belangrijk?
Waarden zijn zaken die jij het belangrijkst vind in jouw leven. Waarden bepalen jouw acties, je carrière focus, je identiteit en uiteindelijk de belangrijke levensvragen die je hebt. Mocht je jouw (kern)waarden, of die van je medewerkers nog niet ontdekt hebben raden we je aan ook dit artikel over kernwaarden door te nemen.
Wanneer we onze waarden helder hebben dan moeten we ons ook nog afvragen wat de overkoepelende waarde is: oftewel, welke van de 3 of 5 waarden die wij belangrijk vinden, overstijgt de rest? Welke waarde moeten we terug zien in ons werk en ons privé leven?
Het kan zo zijn dat je deze hiërarchie al eerder hebt bepaald. Echter is het ook zo dat deze hiërarchie anders is in verschillende situaties. Als jouw top 3 waarden authenticiteit, samenhorigheid en kennis vergaren zijn dan is het logisch dat samenhorigheid op nummer 1 staat wanneer je thuis met je familie bent, maar dat kennis vergaren naar nummer 1 schiet zodra je ‘s ochtends op werk verschijnt.
Waarom is dit belangrijk? Als het team of bedrijf waar jij de leiding over hebt als visie heeft: “vlot en deskundig advies op maat” zijn er vele manieren om dit te interpreteren.
Je medewerkers zullen dit ook op hun manier doen, en eenieder vindt daar hun eigen weg in. Zo zal de één zich richten op efficiënt te werk gaan waaronder de kwaliteit zou kunnen lijden, en weer de ander focust zich op het persoonlijke en individuele advies waardoor de gesprekken van hoge kwaliteit zijn maar er minder van plaatsvinden.
Alhoewel deze twee verschillende manieren van aanpak elkaar mooi kunnen aanvullen ontstaat er ook de mogelijkheid dat je als team juist niet voldoet aan de visie. Het zou zonde zijn als de tevredenheid van je klanten en medewerkers hieronder lijdt.
Het bepalen van jouw waarden
Het is jouw taak om de waardenhiërarchie van het bedrijf of de afdeling vast te stellen (of te achterhalen) en dit door te communiceren naar je team.
Als je dit nog niet gedaan hebt kan je je eigen waarden bepalen aan de hand van dit artikel over kernwaarden. Daarnaast kun je ook vragen of je medewerkers dit ook doen. Je kunt je waarden hier ook meteen rangschikken. Wanneer je dit hebt gedaan leg je de waarden van het bedrijf naast die van jou en je medewerkers.
Zo zie je in een oogopslag meteen welke waarden ook toegevoegde waarde leveren aan de bedrijfsmissie, en welke minder functioneel zijn. Aan de hand van de top 3 of 5 waarden van elke medewerker kunnen jullie samen kijken welke van de 5 het meeste functioneel is op de werkvloer. Mocht bovenaan een minder functionele waarde staan dan kan je deze door middel van de onderstaande techniek veranderen.
De techniek: Waardenhiërarchie veranderen
Wanneer we onze waarden goed kennen kunnen we ook waarderen in welke situaties de waardenhiërarchie functioneel is en ook waarom dat niet zo is in sommige andere situaties.
Het kan dan wenselijk zijn om deze hiërarchie aan te passen. Wellicht is het functioneel als waarde 1 van plaats verwisselt met waarde 3. In deze techniek leggen we je uit hoe je de waardenhiërarchie van jouzelf en ook van anderen kan veranderen.
In 5 stappen alle neuzen in dezelfde richting
Wanneer we onze waardenhiërarchie kennen, kunnen we ook begrijpen waardoor het komt dat deze waardenhiërarchie voor ons niet functioneel is in een bepaalde context.
Dan zou een verandering van hiërarchie wenselijk zijn. Het kan bijvoorbeeld functioneel zijn om waarde 1 en waarde 4 te wisselen van plaats. Hieronder leggen we uit hoe je waarden binnen de hiërarchie kunt wijzigen.
Bijvoorbeeld waarde 1 en 3:
Waarde 1: _______________
Waarde 3: _______________
Wanneer je de submodaliteiten in kaart te brengt krijg je meer inzicht per waarde. Submodaliteiten zijn de onderdelen die gezamenlijk onze interne representatie weergeven (beeld, geluid, gevoel, geur, smaak).
Als je hier meer over wilt weten of een opfrisser wilt klik dan op deze link voor een uitgebreide uitleg over submodaliteiten.
Werk de submodaliteiten vervolgens uit aan de hand van de volgende stappen.
Stap 1: Breng de (bepalende) submodaliteiten van waarde 1 in kaart.
Wat ervaar je als je denkt aan waarde 1?
- Hoe zien de beelden eruit:
- Geassocieerd – gedissocieerd
- Panoramisch – ingekaderd
- Groot – klein
- Zwart/wit – kleur
- Dichtbij – ver weg
- Bewegend – stilstaand
Wat is de locatie? Zijn er geluiden?
- Snel – langzaam
- Bijzonderheden: ritme, timbre, diepte ?
- Hard – zacht
- Hoge tonen – Lage tonen
Heb je er gevoel bij? Waar voel je dat?
- Is het warm/koud
- Is het een licht gevoel of zwaar?
- Zijn er bijzonderheden: ademhaling, de temperatuur, beweging, etc.
Tip: Gebruik het submodaliteiten artikel voor nog meer bepalende submodaliteiten.
Stap 2: Breng de submodaliteiten van waarde 3 op dezelfde manier in kaart.
Stap 3: Zet nu de twee rijen submodaliteiten naast elkaar en wissel dan de verschillen om. Wees er bewust van dat de afwijkende submodaliteiten instrumenteel zijn in de ordening van je waardenhiërarchie. Wanneer je de cruciale submodaliteiten wijzigt dan verander je ook de beleving en betekenis van de betreffende waarde.
Stap 4: Test: wat is de verhouding tussen de twee waarden nu? Welke positie nemen ze in binnen de hiërarchie? Mocht de gewenste waarde nog niet op nummer 1 staan dan kun je deze techniek opnieuw toepassen met de waarde die nu wél op nummer 1 staat.
Stap 5: Ecologie check: nu dat je waardenhiërarchie is aangepast hoe voelt dat voor jou? Het is belangrijk dat jouw waarden en ook de hiërarchie ervan integer is en in lijn blijft met jouw identiteit.
Zo kun je deze techniek voor jezelf gebruiken maar ook voor jouw medewerkers inzetten. Op deze manier zorg jij er als leidinggevende voor dat jouw team allemaal met hun neuzen dezelfde kant op wijzen.
Waar wacht je nog op? Je kunt deze techniek deze week al implementeren met je team!
Als dit soort technieken jou enthousiasmeren, je de Basis Practitioner al hebt gevolgd en je graag de diepgang opzoekt voor jouw ontwikkeling, bekijk dan nu onze NLP Master Practitioner!