Zoveel verschillende wereldbeelden: hoe ga je daar als leidinggevende mee om?
We zijn niet alleen een multiculturele samenleving, maar hebben ook allerlei visies over de wereld, mensen en ethiek. Hoe ga je als leidinggevende mee om met al deze verschillende wereldbeelden? In dit artikel lees je 6 tips!
Tip 1: Respecteer en verdiep jezelf in het wereldmodel van de ander
Een soepele samenwerking start met respect voor ieder teamlid. Iedereen is anders, omdat iedereen in een andere omgeving opgroeit met andere ervaringen en met ander startmateriaal. Volgens NLP komen deze verschillen voort uit het feit dat mensen een verschillend ‘wereldmodel’ (wereldbeeld) hebben. Elk begin van communicatie met een ander start met respect voor het wereldbeeld van de ander! Oordeelloos communiceren en luisteren kan daarbij helpen. (Over dit laatste schreven we trouwens een artikel! Klik hier om het te lezen).
Wil jij echt communiceren met de ander en elkaar werkelijk begrijpen? Dan is het van belang dat je je verdiept in het wereldmodel van de ander.
Tip 2: Maak gebruik van het verschil!
Ieder mens heeft andere ervaringen opgedaan, andere lessen geleerd en andere fouten gemaakt. Daar kunnen we allemaal van leren! Indien je met een groep mensen bent, werkt het als een ‘mastermind’. We kunnen samen als één oplossingsgericht brein te werk gaan om uitdagingen aan te gaan.
Juist als mensen zo’n verschillende wereldbeelden hebben, hebben ze ook andere ideeën. Dat is een kracht. Daarin zitten enorm veel verschillende ervaringen, ideeën en visies. Vaak durven juist mensen die bijvoorbeeld een ‘afwijkend’ wereldbeeld hebben, juist wat meer ‘out of the box’ te denken. Probeer dat te waarderen, want dat is wat je bijvoorbeeld nodig hebt bij een vastgeroest probleem binnen een project!
Tip 3: Systemisch Werk in een team
Een team is een systeem. Loopt het niet helemaal lekker, maar voel je wel dat er potentie in zit? Denk dan eens aan systemisch werk. Daarin leer je o.a. over de mogelijkheid om een team weer goed te laten functioneren. Dat doe je door iedereen op zijn of haar ‘juiste plek’ te laten staan. Misschien is onze Systemisch Coachen opleiding zelfs wat voor jou! Het is een werkelijk prachtige methode om meer inzicht te krijgen in alle verbindingen tussen mensen en in een bedrijf. (Meer weten over Systemisch Coachen? Klik hier.)
Tip 4: Blijf altijd in liefdevol contact
Behoud de sfeer goed. Zorg voor enorm respect voor ieders achtergrond. Daar heb je zelf een voorbeeld in te geven als leidinggevende. Indien jij dat doet, doen de anderen je vaak automatisch na. Jij zet de toon. Anderen kopiëren dat vaak.
Let dus erg op je eigen houding binnen het speelveld van alle teamgenoten. Sluit niemand buiten. Zorg dat er niemand beschaamd wordt. Keur geen essentiële dingen in mensen af. Oordeel weinig en wees vooral nieuwsgierig. Belichaam liefde, dat is dan vaak ook wat je terugkrijgt.
Het gebeurt natuurlijk wel eens dat mensen het niet met elkaar eens zijn, of dat er chaos wordt veroorzaakt. Hoe ga je hiermee om? Door in gesprek te blijven. Blijf altijd in liefdevol contact. Mensen willen uiteindelijk graag gehoord worden, zeker als ze in de chaotische paniekstand verkeren. Of wanneer ze voelen dat hun wereldbeeld niet wordt erkend of afgekraakt. Natuurlijk mag je ze op hun plek wijzen of de juiste aanwijzingen of directie geven, maar doe dat altijd op een respectvolle manier.
Tip 5: Zorg dat het overeenkomstige doel groter is dan het verschil
Indien er veel verschillende wereldbeelden zijn binnen een team, is het juist van belang om een sterke visie te hebben. De neuzen moeten uiteindelijk dezelfde kant op wijzen. Samen maken jullie het project een succes. Hoeveel verschil er ook is tussen mensen, indien hun algemene noemer groot en sterk genoeg is, zijn die verschillen vaak ‘minder interessant’. Ze doen er minder toe.
Indien jij als leidinggevende je teamgenoten dus weet te motiveren tot een visie die groter is dan hun ego, heb je een diamant te pakken!
Tip 6: De juiste mensen op de juiste plek
Natuurlijk probeer je een team altijd zo goed mogelijk te laten werken, maar mensen zijn mensen. Soms werkt het niet. Wees niet bang – voor zover dat kan – om mensen te verplaatsen naar een andere tak van het bedrijf (natuurlijk in liefdevol contact en overleg). Dat is nooit makkelijk, maar toch lijkt het vaak voor beide partijen de betere optie te zijn. Iemand moet passen en kloppen in een team. Het team moet kunnen floreren. Als leidinggevende is het uiteindelijk jouw taak om de beste mensen bij elkaar te krijgen en zo te ontwikkelen dat zij het beste uit zichzelf halen. Een juiste plek voor elke persoon is het startpunt daarvan.
Nieuwsgierig geworden naar wat NLP jou te bieden heeft? Klik hier om de brochure te downloaden.