Voor jezelf beginnen als NLP coach? 16 tips voor een kickstart!
Wil jij voor jezelf beginnen als NLP coach? Starten als zelfstandig coach is een droom van veel mensen. Toch realiseert niet iedereen deze droom. Voor jezelf beginnen als coach vraagt namelijk ook om ondernemerskwaliteiten. Want waar haal je bijvoorbeeld je klanten vandaan? En hoe onderscheid je je in de markt? In dit artikel delen we 16 tips voor een kickstart als NLP coach, zodat jij makkelijker een goedlopend coaching praktijk kan opzetten.
1. NLP Coach worden? Zorg voor de juiste mindset
Yes! Je hebt je NLP Basis en Master Practitioner afgerond. Eindelijk kun je voor jezelf beginnen als coach. Maar gaandeweg kom je erachter dat het nog niet zo makkelijk is als je dacht….Ondernemen leer je immers niet tijdens de opleiding. Toch hoeft dit je niet te belemmeren. Want wat je wél hebt geleerd, zijn o.a. de tools om je beperkende overtuigingen te doorbreken en jezelf in een juiste staat te brengen.
Zorg voor een growth mindset en practise what you preach.
Jij weet na het volgen van de NLP Practitioner Opleiding ook dat alles wat je nodig hebt al in jou zit. Dat als een ander het kan, jij het ook kunt. En dat fouten maken enkel feedback is. De NLP vaardigheden en kennis eerst bij jezelf toepassen en integreren, is essentieel als je wilt beginnen als coach.
2. Wat voor coach wil jij zijn?
Tegenwoordig noemen ontzettend veel mensen zich coach. Uitdagend dus om op te vallen tussen de massa. Toch is het wel mogelijk. Het sleutelwoord daarbij is focus. Focus je op een niche in plaats van ‘alles voor iedereen te willen zijn’ en in je communicatie met hagel te schieten. Deze focus creëer je o.a. door jezelf de juiste vragen te stellen.
- Wat voor coach ben jij?
- Wat is je specialiteit/vakgebied?
- Wat kun jij je klanten bieden wat jou onderscheidt?
3. Wie is je ideale klant voor jou als (NLP) coach?
Bekijk het ook eens van de andere kant:
- Wie is je ideale klant?
- Welke problemen ervaart je ideale klant?
- Wat wil je ideale klant bereiken?
- Hoe kun jij het leven van je ideale klant veranderen?
- Welke oplossing voor hun probleem bied jij ze en hoe ziet dat er dan uit?
Doe research door bijvoorbeeld je idealen klanten te interviewen. Hierdoor krijg je meer inzicht in het wereldbeeld van je klant en krijg je scherper wat jij kunt bieden als (NLP) coach.
Door duidelijk te hebben wie jouw ideale klant is, wat hun uitdagingen zijn en welke unieke oplossing jij biedt als coach, kun je jezelf beter positioneren in de markt.
4. Laat je menselijke kant zien
Een andere manier om jezelf te onderscheiden is door niet alleen te laten zien wat je biedt als coach, maar ook te laten zien wie jij bent als mens. Een goede coach is menselijk en authentiek, en mensen doen graag ‘zaken’ met mensen. Deel dus ook je unieke verhaal, en dingen over jou als mens zijnde via de diverse communicatiekanalen. De kans is groot dat je ideale doelgroep zich met jouw verhaal identificeert, en juist daarom door jou gecoacht wil worden. En weet dat er altijd personen zijn die zich niet aangetrokken voelen tot je verhaal of tot wie jij bent, dat is ook helemaal oké. Want onthoud: je kan niet alles voor iedereen zijn!
5. Hoe wil je mensen helpen als (NLP) coach?
Tegenwoordig zijn de manieren om als coach te werken eindeloos. Eén-op één coaching, workshops, online trainingen, online webinars en online coachingsprogramma’s; het kan allemaal. Vraag jezelf af op welke manier jij je diensten aan wilt bieden. Wat ligt het dichts bij jou? Waarin blink jij uit? Hoe komt jouw kennis en kunde het best tot zijn recht? Durf hierbij ook eens uit je comfort zone te gaan en te experimenteren. Juist door iets nieuws te doen wat je nu nog spannend vindt, ontdek je steeds beter wat bij jou past als coach.
6. Staar je niet blind op randzaken
Misschien herken je het wel: je blijft je coaching continu uitstellen met duizend en één excuses. Je hebt nog geen super website je bedrijfsnaam is nog niet helder, of je moet eerst een coachingsruimte vinden voor je mag starten van jezelf. Zonde, want van uitstel komt vaak afstel. Staar je niet maanden blind op de randzaken, maar ga DOEN. Kom in actie. Maak vlieguren, doe ervaring op. Dit helpt je ook om duidelijker te krijgen wat voor coach jij wilt zijn, en wat jouw ideale klant is. Gaandeweg leer je, en kun je bijsturen. Dus go for it!
7. Durf werk uit handen te geven
In het kader van het vorige punt: durf werk uit handen te geven. Bijvoorbeeld de administratie, de bouw van je website, of marketing- en social media activiteiten. Hoewel het verleidelijk kan zijn om alles zelf te willen doen om kosten te drukken, kan het je ook tegenhouden. Zeker als het gepaard gaat met veel frustratie, en het je daardoor je kostbare energie kost.
Focus liever op datgeen waar jij goed in bent, en vraag om hulp aan een expert. Durf te investeren, want dan kun je sneller groeien. Heb je een klein budget? Kijk dan of het mogelijk is om iemand te betalen met coachingsessies. De website bouwer bouwt een website voor jou in ruil van bijvoorbeeld een coachingstraject. Win-win situatie voor beide partijen!
8. Trek de juiste klanten aan
Zonder klanten, geen business. Daarom is het essentieel om als je voor jezelf wilt beginnen als coach, tijd te besteden aan het bouwen van een klantenbestand. Je kunt social media inzetten, adverteren op google of op social media, maar een simpele en goedkopere manier is het gebruik maken van je netwerk. Daarmee bedoelen we niet dat je mensen gaat coachen die je kent, maar dat je aan je netwerk vraagt of zij iemand kennen die jij kan helpen als coach. Als jij wordt aangedragen door je netwerk, is de kans groter dat nieuwe potentiële klanten openstaan om door jou gecoacht te worden.
9. Laat je doelgroep kennismaken met jou als (NLP) coach
Je hebt een aantal mensen die openstaan om door jou gecoacht te worden. Hoe haal je ze over om een coachingstraject af te nemen? Het antwoord is simpel: laat ze kennis met je maken! Bied gedurende een maand gratis kennismakingssessies aan in de vorm van een (zoom)koffie-afspraak. Hoewel het veel tijd kost, is dit een krachtige manier om nieuwe klanten aan je te binden. Potentiële klanten leren je namelijk beter kennen, en ontdekken wat jij voor hen kan betekenen.
Daarbij is het wel belangrijk om scherp te hebben met wie jij op gesprek gaat. Ga niet met iedereen op gesprek. Het moet je wel wat opleveren. Past die persoon binnen je ideale klantprofiel? Wil jij die persoon begeleiden als NLP coach? Of past deze persoon beter bij een andere coach? In dat laatste geval is het beter die persoon door te verwijzen naar je NLP coach collega’s, en je energie te focussen op de klanten die wel bij jou passen.
10. Werk samen met een andere coaches of platformen
Nog een mooie manier om klanten aan te trekken: samenwerken met anderen. Dit kan op langere termijn ervoor zorgen dat je een nieuw publiek aantrekt. Kijk eens rond op internet: voor welk platform kun jij een waarde toevoegen met jouw expertise, in bijvoorbeeld de vorm van een video, blog, of podcast? Of met welke coaches (met andere expertises) kun jij samenwerken, bijvoorbeeld in het organiseren van workshops, online webinars en (online)events.
Door samen te werken vergroot je niet alleen je on- en offline zichtbaarheid, maar versterk je ook je expertstatus. Hoe groter je expertstatus is, hoe eerder mensen jou vertrouwen. Dit vertrouwen is voor veel mensen een voorwaarde om gecoacht te willen worden. Nog niet overtuigd? Onthoud dan dat samenwerken voor veel beginnende coaches een stuk leuker en gezelliger is dan de hele tijd alleen werken!
11. Bied waarde voor je doelgroep
Gratis waardevolle content aanbieden is een manier om nieuwe klanten aan te trekken, jezelf zichtbaar te maken en je bestaande klanten ‘warm’ te houden. Voorbeelden zijn webinars, blogs, video’s, vlogs, podcasts, e-books, etc. Wees creatief! De potentiële klanten maken door het delen van waardevolle, leuke content kennis met jou als coach (en persoon), en gaan je steeds meer vertrouwen als expert. Om klanten aan te trekken zijn beide elementen (jou kennen en vertrouwen als expert) essentieel.
Gratis waardevolle content aanbieden kan de mensen die wellicht nog twijfelen om door jou gecoacht te worden toch over de streep trekken.
12. Overdeliver
Lever altijd net iets meer dan de cliënt verwacht. Bedenk extra items die je aan jouw coaching-diensten toe kunt voegen om nog meer waarde te creëren. Denk aan een audio-bonus met oefeningen die je cliënt thuis kan doen. Een boek of ebook, met waardevolle informatie en oefeningen. Of zet een (online) community zoals een besloten Facebook pagina op, waar je cliënten elkaar kunnen helpen én hun ervaren kunnen uitwisselen. Daarmee onderscheid je je niet alleen als coach, maar kom je ook ‘on top of mind’ bij je huidige klanten. Dit zorgt voor meer klantenbinding, waardoor de kans groter is dat ze je aanbevelen bij anderen.
13. Maak van je huidige klanten ambassadeurs
Heb jij een paar klanten (gecoacht) en zijn ze tevreden? Maak dan van je huidige tevreden klanten ‘merkambassadeurs’ van jouw coaching business. Dat betekent dat ze je bedrijf/diensten vertegenwoordigen door er positief over te spreken tegen anderen, waardoor de kans dat anderen ook jouw diensten af willen nemen toeneemt. Dit is de ultieme vorm van ‘mond-tot-mond reclame’.
Dit doen je klanten natuurlijk niet zomaar. Allereerst is het belangrijk dat je huidige klanten meer dan tevreden zijn over jouw diensten en met jouw hulp resultaat hebben behaald. Daarnaast helpt het om hen te stimuleren, door hen bijvoorbeeld een vast bedrag te geven voor iedere klant die zij aandragen. Of door een gratis extra sessie weg te geven voor elke klant die ze aandragen. Wees creatief, en geef er je eigen draai aan.
14. Durf een goede prijs te vragen
Veel beginnende coaches vinden het nog niet zo makkelijk om geld te vragen voor hun diensten. Laat staan om een goed bedrag te vragen. Vooral al ze nog geen vlieguren of ervaring hebben als coach, zijn ze geneigd tegen een (te) laag tarief te coachen. Hiermee doe je niet alleen jezelf tekort, maar ook je klanten. Met een laag tarief geef je namelijk het signaal af dat je jezelf niet waardevol vindt als coach.
Daarnaast zal je cliënt minder gemotiveerd zijn; het is tenslotte nauwelijks een investering die ze moeten doen om door jou gecoacht te mogen worden. Als je je tarief te laag zet, verliezen ze weinig als ze niet werkelijk een transformatie doorgaan. De kans dat ze de coaching minder serieus nemen is daardoor aanwezig. Durf dus een mooi bedrag te vragen, wat past bij jouw waarde als coach! Is het te laag? Kijk dan even naar de overtuigingen die je hebt. Als NLP coach weet jij precies hoe je die kunt doorbreken;)
15. Word de beste (NLP) coach die je kunt zijn
Als coach is het jouw taak om het proces van de ander inzichtelijk te maken en te begeleiden. Om dat goed in de vingers te krijgen, is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Wij raden aan om als je coach wilt worden ook de NLP Master Practitioner te doorlopen. In de NLP Basis Practitioner leer je de basis van NLP, en leer je NLP te integreren in jezelf en jouw leven. In de NLP Master Practitioner ga je meer de diepte in, en ontwikkel je je coachingsvaardigheden verder. Hierdoor weet je nog beter hoe je anderen kunt begeleiden in het coachingstraject. In dit artikel lees je meer over de NLP Master Practitioner.
16. Geloof in je eigen kwaliteiten als coach en neem actie
Last but not least: geloof in je kwaliteiten als coach. Als je dat niet doet, blijf je continu twijfelen, uitstellen en neem je geen actie om je coaching business op te zetten. Actie is namelijk het allerbelangrijkste als jij jouw coaching business met een kickstart wilt realiseren! Het komt tenslotte niet zomaar aanwaaien. Maak gebruik van de kracht van visualisatie, onderneem actie en je coachingspraktijk gaat zeker weten een succes worden!
Wil jij (NLP) coach worden of je coachingsvaardigheden verbeteren? Dan is de NLP Master Practitioner wat voor jou. In deze opvolging van de NLP Basis Practitioner ga je echt de diepte in. Je leert nog meer coaching-tools en nog beter hoe je anderen kunt helpen!