3 Gespreksvaardigheden voor Leidinggevenden
Wat zeg je als leidinggevende wanneer een project niet lekker loopt? Welke woorden gebruik jij daarbij? Welke gespreksvaardigheden zet jij in? Met welke mentale houding start jij een meeting? Zie en hoor je de mensen echt? Met welk karakter bespreek jij de nog niet zo makkelijke zaken? Wie ben jij eigenlijk als leidinggevende? En welke waarden streef jij na?
Al deze vragen kun je stellen om meer bewustzijn te vergaren over jezelf als leider. Om een inspirerende leider te worden, is het van belang dat jouw leiderschap in de basis goed is gelegd. In dit artikel lees je 3 tips om jouw gespreksvaardigheden te verbeteren als leider
“A leader is anyone who takes responsibility for finding the potential in people and processes and has the courage to develop that potential”- Brené Brown
Tip 1: Spreek vanuit integriteit
Een integer mens trekt andere mensen op positieve wijze aan. Als leidinggevende is integriteit van belang om de mensen om je heen veilig te laten voelen. Zonder veiligheid in een groep wordt samenwerken moeizaam.
Eigenschappen van een integere leidinggevende:
Betrouwbaarheid (Reliability) | Je doet wat je zegt. Blijf bewust van je eigen vermogens en valkuilen, waardoor je geen dingen belooft die je niet na kunt komen. Je kunt je beloften nakomen en balanceert prioriteiten op succesvolle wijze. |
Verantwoordelijkheid (Accountability) | Je geeft je eigen fouten toe, durft je excuses aan te bieden en neemt verantwoordelijkheid om eventueel de veiligheid te herstellen. |
Beschermend | Je deelt geen informatie die jij niet behoort te delen of die vertrouwelijk is. |
Moedig | Je kiest moed boven comfort. Doe wat goed is, niet per se wat makkelijk, snel of leuk is. Leef je waarden en ‘practice what you preach’. |
Niet oordelend | Iedereen voelt zich veilig om te vragen wat hij of zij nodig heeft. Je kunt praten over onderwerpen zonder te oordelen. |
Nieuwsgierigheid | Je luistert, wilt leren van teamleden en stelt vragen. Je durft kwetsbaar en open te zijn in dit nog-niet-weten. Door nieuwsgierig te blijven, kom je vlugger tot oplossingen. |
Zelfreflectief | Je durft te kijken naar je eigen aandeel in een gesprek, projectie of verbeterpunten. |
Empathisch | Empathie is niet slechts verbinden met ervaring van iemand. Empathie is verbinden met de emotie die gekoppeld is aan die ervaring.
Empathische gespreksvaardigheid: je ziet de wereld vanuit het perspectief van de ander, zonder oordeel en met begrip voor de emoties van de ander. |
Vertrouwen | Je zorgt voor een veilige omgeving. Zonder vertrouwen bestaan er simpelweg geen ’teams’. |
Gespreksvaardigheden bij een empathische mismatch?
Een empatisch mismatch is er wanneer persoon A iets deelt dat kwetsbaar en/of persoonlijk is en hij of zij zich niet gehoord, gezien of begrepen voelt door persoon B. Persoon A legt zichzelf bloot en zit aan de rand van schaamte.
De beste oplossing voor zo’n empathische mismatch is om terug te gaan naar het moment waarop die mismatch is ontstaan, verantwoordelijkheid te nemen en deze keer wél een geslaagde poging te doen om die persoon te horen, zien of begrijpen.
“Most people do not listen with the intend to understand; they listen with the intent to reply.” – Steven R. Covey
Tip 2: Spreek (en handel) vanuit je waarden
Klik hier voor een lijst met waarden. Welke resoneren met jou als leidinggevende? Heb jij je (kern)waarden nog niet duidelijk? Ga naar dit artikel om te ontdekken wat jouw persoonlijke kernwaarden zijn.
Om gespreksvaardigheden als een leider onder de knie te krijgen, is het belangrijk dat je zo consistent mogelijk bent in de uiting van wat je belangrijk vindt. Geef woorden aan de waarden. Benoem ze. Herhaal ze. Dat zijn gespreksvaardigheden die je wilt cultiveren.
Je kunt geen waarden cultiveren die je niet kunt benoemen. Om geloofwaardig en oprecht te zijn als leidinggevende, wil je dus dat jouw gespreksvaardigheden niet slechts in het luchtledige hangen. Je wilt ze concreet en praktisch maken.
Indien jij duidelijkheid hebt over je (kern)waarden en datgeen wat jij belangrijk vindt, wil je dat ook naar je teamleden communiceren.
Bovendien, zorg dat je intenties, woorden, gedachten en handelingen op één lijn zitten met je waarden. Pas dan heb je de kracht om mensen te inspireren. Indien jij je waarden leeft, krijgen teamleden de mogelijkheid dat ook uit te stralen. Slechts gespreksvaardigheden beoefenen zonder zelf die waarden als leider te belichamen, is een recept voor ongemotiveerde werknemers. Als jij je waarden niet naleeft (en dus niet belangrijk genoeg vindt), waarom zouden zij het wel doen?
Goede gespreksvaardigheden en waarden moeten dus worden ondersteund en vertaald naar concreet gedrag, dat terug te zien is op de werkvloer.
Tip 3: Clear is kind. Unclear is unkind.
In Brené Brown’s Durf te Leiden schrijft ze: ‘Clear is kind. Unclear is unkind.’ Het is een ongemakkelijk goed boek. Soms voelt het alsof we onaardig of onvriendelijk zijn wanneer we de waarheid spreken. Echter, de realiteit is dat het onvriendelijk (soms zelfs respectloos) is om langs de waarheid heen te dansen. Vermijd jij het vermelden van de waarheid? Ben je wel eens vaag of tegenstrijdig, om maar aardig te zijn? Het is vaak omdat we zelf onze eigen discomfort willen verzachten. Niet per se de discomfort van de andere persoon. Incomplete feedback is onaardig.
Waarheden en directe observaties kunnen benoemen zijn zeker gespreksvaardigheden die jij in je toolbox wilt hebben. Met name wanneer er moeilijk informatie of feedback moet worden gegeven. Directe, eerlijk communicate is dus respectvoller. De waarheid achterhouden heeft weinig nut voor het hele team. Moedige gesprekken zijn dat, die ook oncomfortabel kunnen voelen en tóch het juiste zijn om te doen. Ondanks dat je je gespannen voelt of (nog) onhandig zoekt naar woorden. Accepteer het ongemak dat daar soms bij komt kijken.
Wil jij bewuster worden van je eigen leiderschap? Meer in je kracht staan en doen waar jij besteld voor bent? Doe mee met de NLP Practitioner! Klik hier voor de brochure.