Creëer meer teamgevoel als leidinggevende met deze 5 onverwachte tips
Als leidinggevende is het belangrijk om de juiste sfeer en een teamgevoel te creëren – niet alleen voor je teamleden, maar ook voor het behalen van jullie doelen. Soms is het een kunst om als leider alle neuzen in dezelfde richting te krijgen! Teamleden moeten zich gemotiveerd, gewaardeerd en gezien voelen en onderlinge relaties moeten goed zitten.
Loopt je team niet helemaal lekker, behalen jullie gestelde doelen niet (volledig) of wil jij gewoon het teamgevoel versterken? Vaak gaat het over de dieptestructuren die niet lekker lopen, anders dan wat je aan de oppervlakte ziet. Creëer meer team gevoel met behulp van deze 5 tips!
1. Een beter teamgevoel creëren door echt contact te maken
Waar echt contact maken over gaat, is iemand in zijn geheel te kunnen zien. ‘Rapport‘ noemen we dat in NLP-termen. Iemand geheel te kunnen bekijken, houdt in voorbij te gaan aan de woorden die worden uitgesproken. Naast de woorden die je hoort, kijk je ook naar wat iemand nog meer is.
Echt contact betekent ook dat je niet beter bent dan de ander en je realiseren dat jullie gelijke mensen op deze aarde zijn, ongeacht huidskleur, geloof, afkomst, seksuele voorkeur of noem maar op. Heb respect voor elkaars wereldbeeld!
Vanuit een plek waar je gevuld bent met innerlijke kracht en liefde, bekijk je de ander vaak zonder oordeel. Hoe meer jij écht contact maakt, hoe makkelijker het is om andere teamleden daarin mee te krijgen. In een team versterkt dit het gevoel van gezien en gewaardeerd worden. Die positieve sfeer merkt de rest van het team ook!
Ben jij bereid om echt contact aan te gaan en zo het teamgevoel te versterken?
2. Waarden: alle neuzen in dezelfde richting
Waarden zijn die dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Ze motiveren je vooraf om te doen wat je doet en achteraf evalueren ze hoe tevreden je bent met het resultaat. De wijze waarop jij de waarden van het bedrijf communiceert aan je teamleden, bepaalt waar jullie aandacht en focus aan besteden.
De hiërarchie van deze waarden stuurt jullie ieder moment van de dag op onbewust niveau. Waarden zijn gerangschikt in een hiërarchie; de belangrijksten staan bovenaan de ladder. Het is jouw taak als leidinggevende om de waarden-hiërarchie van het bedrijf of de afdeling vast te stellen (of te achterhalen) en deze waarden vervolgens op de juiste wijze te communiceren naar je team.
Kijk eens naar (de communicatie van) jullie waarden-hiërarchie, zeker wanneer het team niet helemaal soepel loopt. Het kan zomaar zijn dat de waarden-hiërarchie van het bedrijf niet aansluit bij die van het team, of dat de communicatie van deze waarden niet juist is.
Komt dit je bekend voor? In dit artikel lees je hoe je in 5 stappen alle neuzen in dezelfde richting krijgt. Teamgevoel gegarandeerd!
3. Meer teamgevoel door systemisch op je eigen plek te staan
Organisaties en (afdelingen van) bedrijven zijn systemen. Wanneer één schakel van een systeem niet goed functioneert, functioneert het systeem niet goed. Ieder heeft zijn eigen plek binnen dat systeem. Soms gaat dit mis en gaan mensen van hun systemische plek af.
De werknemer gaat bijvoorbeeld op de plek van de leidinggevende staat, of andersom. Is er een persoon weggevallen, of komt er een nieuwe functie bij? Dan is het ook nodig om weer een nieuwe balans te vinden in het systeem.
Bij gebrek aan balans of harmonie in het systeem, stroomt er minder energie (tijd, geld, echte aandacht) binnen je bedrijf, afdeling of organisatie. Het teamgevoel vermindert dan automatisch. Dit zijn onbewuste processen, die vaak zichtbaar worden met systemisch werk.
Meer weten over systemisch werk? Dat leer je in onze opleiding Systemisch Coachen
4. Creëer een sfeer waarin geldt: ‘Er is geen falen, maar alleen feedback’
We maken van alles mee en het loopt niet altijd zoals we zouden willen. Van die tegenslagen leren we. Een fout is een bron van leerzame informatie. Die informatie kun je gebruiken om het de volgende keer anders te doen.
Indien je de fouten die je maakt interpreteert als feedback (in plaats van falen), leer je slechts van de fouten. Door te blijven oefenen (en fouten te maken!), krijg je steeds meer informatie hoe je het beste resultaat kunt behalen.
Feedback is een positief uitgangspunt, falen het tegenovergestelde. Het interpreteren van een fout als falen kost je veel energie en draagt weinig bij aan het leerproces en teamgevoel dat nodig is om jullie doelen te bereiken.
Focus je als leidinggevende dus op het leerproces, en interpreteer fouten als feedback en niet als falen. Een ontspannen werksfeer en een sterker teamgevoel volgt dan. Teamleden durven dan bovendien meer en zijn creatiever in hun oplossingen voor de problemen binnen je team of bedrijf.
“You don’t learn to walk by following the rules. You learn by doing, and by falling over” – Richard Branson
5. Zoek achter ieder gedrag een positieve intentie
Ben je het niet eens met de opmerkingen van een teamlid? Haalt die ene collega het bloed onder je nagels vandaan? Probeer de oorsprong van iemands gedrag te begrijpen.
Soms lijkt het gedrag van een ander onbegrijpelijk. Vooral omdat de ander het gevoel heeft dat zijn handelswijze écht de juiste is, terwijl jij daar anders tegenaan kijkt. De NLP-techniek Waarnemingsposities kan hierbij helpen.
Er is een verschil tussen het gedrag zelf en de intentie van het gedrag. Waarom doet iemand wat hij doet? Het gedrag zelf kan destructief zijn (zoals bij schelden het geval is). Aan de oppervlakte lijkt dit gedrag onbegrijpelijk.
De reden waarom iemand zich zo gedraagt – de intentie van dat gedrag – is echter positief. Zo zou een positieve intentie van schelden kunnen gaan over de wens verbinding te voelen of om gehoord te worden. Het gedrag is namelijk een manier om de behoeftes te vervullen die de persoon op een dieper niveau voelt.
Kijk dus naar de dieptestructuur, niet per se naar wat een persoon aan oppervlakte laat zien. Hoe gek je een bepaald gedrag ook vindt, achter elk gedrag schuilt een positieve intentie. Zoek jij achter ieder gedrag een positieve intentie? Dan zullen conflicten verminderen. En een onomstotelijk en sterk teamgevoel is het gevolg.
Door deze 5 tips te implementeren, zal je merken dat het teamgevoel zal vergroten. Als je aan deze diepere structuren binnen je team blijft werken ga je ook veranderingen aan de oppervlakte zien. Dat vereist soms wat energie, maar die krijg je dubbel en dwars terugverdiend wanneer je de resultaten ziet!
Wil je meer leren over hoe je teamgevoel creëert, je team (en jezelf) gemotiveerd houdt en beter communiceert binnen een organisatie, team of bedrijf? Bekijk dan onze NLP Practitioner, hierin leer je dat allemaal en nog veel meer.