Hoeveel kwetsbaarheid toon je als leidinggevende? Gebruik NLP!
Iedere leider heeft zo zijn eigen stijl maar het idee dat je als sterk leidersfiguur altijd zelfverzekerd moet zijn, is een overtuiging en kan ervoor zorgen dat je je kwetsbaarheid verborgen houdt. Kwetsbaar zijn in leiderschap gaat over het tonen van je menselijke kant inclusief je twijfels, angsten, fouten en emoties. Deze houding is belangrijk omdat het de uitnodiging is tot een ondersteunende werkomgeving. In dit artikel lees je hoe NLP helpt om kwetsbaarheid positief in te zetten.
Kwetsbaarheid en leiderschap
De kracht van kwetsbaarheid
Kwetsbaarheid kan juist een krachtige eigenschap zijn voor een leider. Vaak wordt deze combinatie hedendaags ‘authentiek leiderschap’ genoemd. Deze manier van leiden toont moed en opent de deur naar betere communicatie en wederzijds begrip onder teamleden. Het werkt simpel: door je kwetsbaar op te stellen, creëer je een omgeving waarin anderen zich automatisch ook durven openstellen. Maar hoe doe je dit op een effectieve manier? Hoe vind je een gezonde balans te vinden tussen kwetsbaarheid en professionaliteit?
If you want to make everyone happy and comfortable, don’t be leader. Sell ice cream – Steve Jobs
Breek die angst voor kwetsbaarheid en neem de eerste stap richting meer succesvol leiderschap. Bekijk de TED-talk ‘The Power of Vulnerability’ van Brené Brown op YouTube.
Ga ervoor om een ‘authentiek leider’ te zijn
Kwetsbaarheid in leiderschap betekent niet zwak zijn, maar eerlijk en authentiek zijn. Het gaat om het delen van persoonlijke ervaringen en het (openbaar) accepteren van onzekerheden. Met NLP krijg je meer bewustwording over je gedachten, overtuigingen en emotionele reacties: je leert ze begrijpen en beheren, wat leiders in staat stelt om authentieker te zijn.
Het doel van kwetsbaarheid als leidinggevende is niet om je hele hebben en houden op tafel te leggen maar wel om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin mensen bij behoefte open kunnen communiceren en samenwerken om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
De volgende NLP-technieken kunnen je helpen om kwetsbaarheid positief in te zetten:
1. Erken je emoties en communiceer ze
Kwetsbaarheid kan het vertrouwen tussen leidinggevenden en medewerkers vergroten, omdat kwetsbaar zijn menselijk en benaderbaar maakt. Het is allereerst belangrijk om je als leidinggevende bewust te zijn van je eigen emoties en deze te erkennen. Op het moment dat je onzeker bent over een bepaalde beslissing, deel dit dan met je team. Door eerlijk te zijn over je gevoelens, creëer je een sfeer van vertrouwen en transparantie. En daarmee dus teamspirit. Durf jij je open te stellen en je emotie’s te tonen aan anderen? Onze NLP Master Trainer Petra Zijderveld vertelt over haar ervaring met openstellen en zachtheid van jezelf leren kennen.
2. Leer omgaan met de kracht van taal
Door je als leidinggevende bewuster te worden van taalpatronen (het stukje ‘linguïstisch’ staat in NLP voor meer bewustwording op taal), leer je je eigen communicatiestijl verbeteren en hoe deze van invloed kan zijn op anderen. Zo kan herkaderen, een basistechniek uit NLP ‘Sleight of Mouth’, je helpen om jouw kwetsbaarheid en de angst of overtuiging hierop anders waar te nemen of over te brengen. En door de taalpatronen of (nog iets uitgebreider) de metaprogramma’s van je teamleden te identificeren, kom je meer te weten over de behoeften en verwachtingen van medewerkers. Jouw communicatie kun je daar vervolgens op aanpassen voor meer begrip en verbinding.
3. Doe ‘inchecks’ met je team
De kwetsbaarheid/professionaliteit-verhouding kan uit balans raken wanneer er onder werktijd gefragmenteerd ruimte wordt besteed aan het bespreken van kwetsbare onderwerpen. Soms is daar vanuit medewerkers geen draagkracht voor. Een oplossing kan zijn om momenten van kwetsbaarheid te clusteren. Je kunt als leidinggevende wekelijks een opening up doen met je team: de tijd nemen om met elkaar in te checken aan de hand van begeleidende gespreksvragen, zoals die van JUMP Movement (NLP gebaseerd en met een gebruiksvriendelijke app).
4. Sta open voor feedback
Kwetsbaarheid betekent openstaan voor feedback en kritiek, ook als je deze krijgt van degene waarover jij leidinggeeft. Toon bereidheid om te leren en te groeien, zelfs als dit inhoudt dat je fouten moet erkennen. Door feedback te verwelkomen, toon je aan dat je open staat voor verbetering en stimuleer je een cultuur van continu leren.
Past goed bij de NLP-basisovertuiging ‘Falen bestaat niet, alleen feedback’:
Van alles wat we doen en de fouten die we maken kunnen we leren. NLP beschouwt een fout als een bron van leerzame informatie. Deze informatie kan gebruikt worden om gedrag te verbeteren. Als we de fouten die we maken interpreteren als feedback in plaats van falen, kunnen we hiervan leren. Door te blijven oefenen (en fouten te maken, ook als leidinggevende) krijg je steeds meer informatie hoe je het beste resultaat kunt behalen. Het interpreteren van een fout als ‘falen’ kost je veel energie en draagt weinig bij aan het leerproces dat nodig is om je doel in de toekomst wel te bereiken.
5. Selfcare als sleutel voor sterk leiderschap
Tenslotte is het als leidinggevende heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en fit te blijven. Kwetsbaarheid kan soms emotioneel uitputtend zijn, daarom is het essentieel om de nodige tijd te nemen voor zelfreflectie en ontspanning. Investeer in je eigen welzijn, zodat je beter in staat bent om je team te ondersteunen.
Het tonen van kwetsbaarheid als leidinggevende is geen teken van zwakte, maar juist van moed en authenticiteit. Door je emoties te erkennen, je in te leven in anderen, open te staan voor feedback, doelen te stellen en goed voor jezelf te zorgen, kun je een positieve en inspirerende leiderschapsstijl ontwikkelen.
In de Master Practitioner Opleiding leer je NLP-technieken die jou helpen bij het versterken van leiderschapsvaardigheden. Wil jij weten hoe dit lesprogramma eruit ziet? Download de brochure.