Mindful managen: word een betere manager met NLP
Mindful managen: niet alleen bekt het lekker, ook is het een effectieve stijl van een team aansturen waarbij de manager zich bewust is van diens eigen gedachten, gevoelens en acties én van die van diens teamleden. In dit artikel leer je hoe je NLP kunt toepassen in jouw managementstijl om een betere manager te worden.
Hoe jij met NLP een betere manager wordt
Bij de rol van manager komt een aantal vaardigheden goed van pas: effectieve communicatie, teambuilding en besluitvorming. Door het beoefenen van NLP kun je deze vaardigheden aanscherpen en er voor zorgen dat je een betere manager wordt. NLP gaat over de relatie tussen taal, denken en gedrag: hoe je woorden en taalpatronen kunt herkennen én inzetten om beter te communiceren. Hieronder noemen we enkele bruikbare NLP-technieken:
1. Gebruik ondersteunende taalpatronen
Dit begint bij het gebruik van positieve taalpatronen: het lijkt simpel wordt soms knap lastig bevonden. Maar door bewust positieve taal te gebruiken creëer je een goede sfeer en zijn mensen gemotiveerder om jou te helpen. Wat denk jij, waar of niet? Als leider wil je de mensen op jouw team motiveren en inspireren. Maak daarom gebruik van positieve taal in plaats van negatieve. In plaats van te zeggen “Dit is wat we niet moeten doen”, kun je beter zeggen “Laten we focussen op wat we wel moeten doen om succesvol te zijn”. Positieve taal creëert een goede werksfeer en inspireert tot actie.
2. Maak ‘intentioneel’ rapport
Een andere manier om effectiever te communiceren is door rapport te maken, een basis NLP-techniek. Rapport-building gaat over het opbouwen van een goede relatie met jouw teamleden door hun communicatiestijl te spiegelen. Op deze manier voelen mensen zich meer op hun gemak en wordt de communicatie makkelijker. Bouw een relatie op met elk van je teamleden. Toon oprechte interesse in hun leven en beweegredenen om te weten wie ze zijn als persoon.
Rapport leggen is een belangrijke vaardigheid als het gaat om communicatie en relaties tussen mensen. Het gaat om het creëren van een gevoel van verbinding en begrip tussen twee (of meer) personen. Bij teambuilding kan rapport leggen helpen bij het opbouwen van vertrouwen tussen teamleden. Het kan helpen om voor een bijeenkomst of conversatie helder te hebben wat je wilt bereiken en/of met welk je gevoel er in wilt gaan. Leer deze skill ook door aan je teamleden.
3. Speel met de representatiesystemen
Als manager is het belangrijk om je teamleden goed te begrijpen en ook flexibel en speels om te gaan met verschillende communicatiestijlen. Een team bestaat uit verschillende mensen. Dat is maar goed ook. En dus krijg je te maken met verschillende meningen, perspectieven en ook representatiesystemen. Vaak hebben mensen een voorkeur voor één van de systemen. Onze wereld bestaat uit sterke beelddenkers (visueel), kinesteten (die veel doen ‘op gevoel’), analytische denkers die veel willen begrijpen met hun hoofd (auditief digitaal) en mensen die meer gefocust zijn op klank en geluid (auditief tonaal). Over het algemeen onthoudt men meer als zaken en ideeën met visuele taal worden uitgelegd. Je kunt gebruik maken van analogieën, metaforen en illustraties om complexe informatie begrijpelijker te maken voor je team. Bijvoorbeeld: “Als ons team een trein was, dan zou ik willen dat jij de locomotief bent. Jij zit vooraan en geeft ons de nodige richting en kracht om ons doel te bereiken”.
4. Een betere leider met ‘volgen en leiden’
Jouw manier van communiceren moet aansluiten bij de persoon waarmee je communiceert. Pas daarom je communicatiestijl aan de situatie en het individu aan. Als iemand bijvoorbeeld gevoelig is voor details, wees dan specifiek en geef gedetailleerde informatie. Houd ook rekening met lichaamstaal en stemgeluid; probeer dezelfde taal en toon als je gesprekspartner te gebruiken.
Als manager neem je regelmatig beslissingen. Het is daarbij belangrijk dat je een goed beeld hebt van de situatie en wat er speelt. Met NLP kun je hierbij gebruik maken van technieken als perceptuele posities, waarmee je een situatie kunt bekijken vanuit verschillende perspectieven. Op deze manier krijg je een vollediger beeld van de situatie en kun je beter een besluit nemen.
5. Stel metamodel-vragen
Het metamodel is een belangrijk concept binnen NLP. Het gaat om het doorgronden van de impliciete aannames die mensen maken over de wereld om hen heen. Door het stellen van metamodel-vragen – volgens het Milton en Meta-model – kun je deze aannames uitdagen en zo werkelijk begrijpen wat iemand bedoelt.
6. Doe een teamopstelling
Als je wilt dat je team beter gaat samenwerken, kun je gebruik maken van systemisch werken, door een opstelling te doen met het hele team. Dit is een methode waarbij je kijkt naar het geheel van het team en niet alleen naar de individuele leden. Door aandacht te besteden aan de onderlinge relaties en patronen in het team, kun je komen tot een effectievere samenwerking.
7. Neem (bedrijfs)waardes onder de loep
Soms stroomt het gewoon niet zo lekker in een team. Onderling of tussen werknemer en directie. Wellicht vraag je je als manager dan af wat jij fout doet? In zo’n geval kan dit komen doordat de hiërarchie van waarden van het team niet aansluit bij die van het bedrijf. Waarden zijn fundamentele overtuigingen die iemands gedrag en beslissingen sturen. Door elkaars waarden te begrijpen, kunnen teamleden beter inspelen op elkaars behoeften. Lees: in 5 stappen jouw waardenhiërarchie veranderen.
Beluister het interview met Drs. Bas van Putte, trainer in ‘Brain Based Leadership’ op Youtube.
Intentioneel of ‘mindful managen’ is interessant voor elke manager die het beste uit zijn team wil halen. Door NLP kun je jouw managementstijl verbeteren op het gebied van communicatie, teambuilding en besluitvorming. Wil je een betere manager worden en zoek je graag de diepgang op voor jouw ontwikkeling, bekijk dan nu onze NLP Master Practitioner!